Skal du begynne på Metformim?
Metformin kan gi bivirkninger som kvalme, diare og magekramper. Spesielt hvis du trapper for raskt opp. Min lege anbefalte meg derfor følgende da jeg trappet opp.
Start med 1 tbl sammen med middag. Fortsett slik ut uka. Men skulle du få bivirkninger, kan du evt. forsøke med 1/2 tbl til middag. Fortsett slik til du tolererer den dosen. Øk videre til 1 tbl til middag. Hvert steg i økning i dosen bør minst ta en uke.
Prøv så med 1 tbl sammen med frokost og fortsett med 1 tbl sammen med middag.
Opplever du bivirkninger, gå straks tilbake til den dosen som ikke gav deg bivirkninger.
Fortsett slik en uke. Deretter kan du prøve å ta 1/2 tbl til frokost og 1 til middag. Ved bivirkninger, trapp ned til den dosen du tolererer igjen.
Slik fortsetter du å øke antall tbl. (eller 1/2 tbl) til du er oppe i den dosen du skal ha.
Og husk, at om du ikke greier det, så er det bedre å ta deler av dosen, enn ingen ting.
Jeg skulle ta 850 mg x 3, men greide aldri å komme opp i mer enn 850 mg x 2. Ytterligere økning gjorde meg skikkelig dårlig (kvalme, magekramper, diare, svettetokter og jeg besvimte nesten på jobb).
Kjenner forresten flere som har trengt opp mot ett år for å komme opp i full dose. Så det er håp.