Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-11, 22:01   #1
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Fikk lavt blodsukker

lavt blodsukker!
Spiste to kokte egg med litt cremefrech til frokost, og så har jeg ikke spist i mellomtiden. var på besøk og hadde med meg fløte, så jeg har drukket to krus med kaffe med en tatren sukett, og fløte i, og trodde det skulle gi fett nok så jeg klarte meg, men så ble jeg der lengre enn jeg hadde tenkt. Hun målte blodsukkeret sitt, for hun har diabetes, og jeg spurte om hun kunne måle mitt også - og det viste 3,3 !! Og normalt er mellom 4 og 8 - hun ble rett og slett bekymret
Og jeg føleg mer ikke bra,
svetter, skjelver, tung i hodet, uro i kroppen, og litt kvalm. Min tanke var at det var pga ketose, men så er jo blodsukkeret mitt så lavt, og symptomene det samme.

har nettopp laget en hurtig lasagne, som jeg skal spise nå, så håper jeg at jeg får rettet opp i det.

men her er hva jeg leser :

Symptomene eller plagene som personer med diabetes får når blodsukkeret blir lavt, kalles føling: svette, skjelvinger, uro, sult, frykt, irritabilitet og hjertebank

Sukkeret vi har i blodet kalles glukose, og glukosen er helt nødvendig for at hjernen skal fungere normalt. Ved lavt blodsukker fungerer hjernen dårligere, og tankeevnen og reaksjonshastigheten blir nedsatt. Samtidig forsvarer kroppen seg mot det lave blodsukkeret ved å lage hormoner som får blodsukkeret til å stige. Dette er de samme hormonene – blant annet adrenalin – som det lages mer av når du er sint, irritabel eller redd. Følingssymptomene skyldes en kombinasjon av effekten på hjernens funksjon og effekten av de hormonene som lages.

En lett føling kan du behandle med karbohydrater som går fort over i blodet, for eksempel fruktsaft eller frukt, noen glukosetabletter, melk eller søte drikker. Hvis det er lenge til neste måltid, er det nødvendig å spise noe brød i tillegg. Ved lavere blodsukker bør du straks drikke søt saft, brus, juice eller spise sukker eller syltetøy. Mange synes druesukkertabletter er nyttig. Etterpå bør du alltid spise brød, for å stabilisere blodsukkeret.

Her skjærer det seg jo med lavkarbo dietter jeg følger hvor man ikke skal spise søt frukt eller drikke og brød.

Gjelder det da bare å spise oftere, men fremdeles fet mat?

Nå har kroppen roet seg litt, men det har vært ganske så ubehagelig. Og jeg var ikke klar over at jeg hadde så lavt blodsukker !

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat