Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-11, 15:19   #22
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?

Opprinnelig lagt inn av behoeg, her.

Sønnen min har intoleranse for hvetemel, speltmel og bokhvete.. han tåler heller ikke laktose. Sukker og gjær skal han heller ikke ha. Til nå har jeg prøvd litt erstatninger for pasta og mel, men disse er jo laget av mais, og stappfulle av karbohydrater! Siden han også er sterkt overvektig, hadde jeg håper at han kunne hatt glutenmel eller annen melerstatning med lite karbo. Men disse er vel laget av hvete? Tror ikke det er proteinet i mel og melk han ikke tåler, for da hadde det vel slått ut på melkeallergi, og ikke på laktoseintolerane...
Er det noen som har noen formening om dette? Hadde vært gøy å prøve forskjellige brød og annet bakverk etterhvert både til han og meg

Me leste kjernesunn familie, og veslejenta som hadde tendens til hyperaktivitet, har roet seg veldig ned. Er nå ei vanlig aktiv jente.
Me la om kosten til ala kjernesunn familie. Dvs eg er heilt lavkarbo, mens resten spiser glutenfritt og sukkerfritt.

Opprinnelig lagt inn av Khb, her.

Glutenmel er ikkje laga av kveitemjøl, men har nok som du seier ein god del karbohydrat. Det kan likevel være at gutten din går ned i vekt ved å ete mat som han tåler.

Eit boktips er Kjernesunn familie, og Kjernesunn mat. Dette er ein familie som har lagt om kosthaldet, og fått betre helse ved å unngå gluten og melk.
Eg lånt dei nettopp på biblioteket. Dersom dei ikkje er inne på ditt bibliotek kan du be dei få bøkene frå eit anna bibliotek.

Forresten, eg har kjøpt basis brødmix hos spisdegslank.no, og det er glutenfritt. Det har berre 3 gr netto karbohydrater pr 100 g. Blir gode brød av brødmiksen og det blir "grove" brød ut av det. Kan også brukes til å lage pizzabunn

Kva bruker du istaden for melk? Eg bruker rismelk, då eg har ei som ikkje tåler melkeproteiner. Men ho tåler fløte, smør og ost da. Så når eg lager "mjølkemat" blander eg rismelk og fløte. Funker kjempebra.

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat