Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose
Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.
Min samboer og jeg har nå gått to uker på lavkarbo og prøver å "komme i" ketose. Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.
1. Hvor "farlig" er det med Red Bull, den uten sukker?Du må rett og slett sjekke antall karber!
2. Hvor mye ødelegger en burger som middag på en lørdag, med en ellers sunn dag? Dropp brødet og legg til ekstra salat, så kan du spise så mange burgerer du vil! Må du ha med brødet, går du nok ut av ketose og har ødelagt for noen dager. Etter som det tar kroppen opp til 6 uker å optimalisere bruken av ketoner som brennstoff, vil du gå tilbake til nullpunktet hver gang du går ut av ketose. Ketolyse er ikke noen "av og på - kur". Den er mer "enten/eller"!
3. Har lest her at for å sjekke om jeg er i ketose kan jeg tisse på noen "stix". Hva er dette, og hvor får jeg tak i det? Små "pinner" du tisser på. Fargeforandring viser om du er i ketose! På apoteket heter de blant annet Keto- diabur 5000. Mange Meny- butikker har ketolyse- produkter også!
4. Er Nutrilettbarer greie som mellommåltid/lunsj? NEI, alt for mye karber og kunstig søtning. Til nød kan Atkinsbarer brukes!
5. Er det slik at all frukt og rotgrønnsaker er forbudt? Så og si!
6. Hva er det viktigste man kan gjøre for å få forbrenningen helt på topp? Vet at styrketrening og trening generelt er det beste, men etter dette. Noe man kan spise/ikke spise eller lignende som hjelper på?Dersom man først har kommet i ketose og vært der noen uker, er fettforbrenningen på topp, kroppen bruker ketoner som brennstoff og du kan mer elle rmindre føle varmen fra forbrenningen! Trenger ikke noe mer hokuspokus i ketose!
Takker for svar!
Syns ikke det virker som dere vet hva dere driver med! Har dere lest Slank med ketolyse av dr. Torkil P. Andersen eller nybegynner- tråden?
Hvis ikke, bør dere nok gjøre det! Det meste er lettere om man vet hva man driver med!
|