Sv: Å fly som overvektig?
Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.
Samtidig så blir det utrolig feil å skulle veies for å komme på flyet. Da blir det jo om å gjøre å dehydrere seg slik at man betaler mindre for flybilletten. 
Men det var dårlig eksempel med SAS. De er vel av de snilleste i verden på bagasjeovervekt. Flere kollegaer flyr ofte med 100 kg verktøy og utstyr, og de velger SAS hvis de kan. Selv om selve billetten er dyrere, så blir totalprisen mindre.
Haha, ett eksempel der en kollega skulle reise fra en by i England til en annen: Han ville reise med SAS gjennom Stavanger, men det fikk han ikke lov til av reiseselskapet (fordi firmaet vårt hadde sagt at de skulle bruke billige billetter). SAS med mellomlanding på Sola ville bli 5000 kr. I stedet fant de noen billetter til noen hundre kroner på ett direktefly (ikke SAS). Pris for overvekt: 15.000 kr! Haha! Med SAS hadde han betalt 0 kr i overvekt siden han har gullkort.
Sterkt uenig med dette angående SAS. Jeg skal ikke si at jeg flyr så enormt mye i løpet av et år. Men min erfaring, og også mine foreldres, er det at som oftest blir en møtt av morgengretne og biske SAS berter som med en bisk tone har bemerket at bagasjen er 2-3kg over tillatt vekt. Siste eksempel var på hjemreise ifra Asia. Når man sjekket inn bagasjen på avreisestedet ble det ikke bemerket i det hele tatt, selv om det var totalt 4kg over vekta. Når så denne skulle sjekkes inn igjen på Gardermoen, var det ikke snakk om å slippe unna. Måtte fint betale gebyr. For ordens skyld var dette Singapore Airlines ifra avreisested og SAS ved ankomst til vårt merkelige land.
Uansett...jeg reiser kun med SAS innenlands og til større hub'er. Fordi de har en gjennomgående bedre service og innstilling enn Norwegian. Men min erfaring er uansett at SAS er langt ifra så snille som du tilsier når det gjelder bagasje.
Angående dette med vekt på passasjer/bagasje. Det har blitt foreslått at det innføres "Reisevekt". Det betyr at vekten til reisende passasjer blir lagt sammen med innsjekket bagasje. Overstiger den det angitte maksimum, må en betale gebyr. Et høyst interessant, men også provoserende tiltak.
Det er vanskelig å finne en løsning som er rettferdig og samtidig politisk korrekt, så jeg tror dette vil være et evig dilemma for flyselskapene. Det jeg derimot er 100% enig i, er at dersom en person er såpass bred over rompa at han/hun tar opp 1 1/2 - 2 seter, så bør en betale for 2 seter!
Sist redigert av galleren : 19-01-11 kl 14:20.
Årsak: skrivefeil
|