Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?
Jeg har da ennå ikke vært hos legen (avlyst time, fått ny om 14 dager ), men NÅ har jeg et skikkelig paradoks på gang..
Ene hesten min ble syk natt til igår, og gårsdagen gikk med til å leie, pleie, trøste, prøve diverse remedier, vente på veterinær, ringe veterinær og i det hele tatt få trimmet bekymringsmusklene mer enn jeg egentlig ville..
Siden dyret ikke ble bedre, men heller ikke verre, var det bare å fortsette som jeg gjorde fra kl åtte om morgenen frem til idag: GÅ!
Jeg har stått opp annenhver time hele natten igjennom for å holde dyret i gang - selv ikke med mine søvnproblemer er jeg i stand til å gå 24/7. Jeg kunne ha sovet to timer mellom hver gang, men helsikes rygg og beinsmerter gjorde dette vrient. I tillegg til bekymringen, selvsagt..
Så nå har jeg vært våken siden litt før åtte i går morges, og tør ikke legge meg og sove nå på dagen i frykt for å forstyrre det allerede elendige søvnmønsteret mitt ytterligere.
Forgårs kveld var jeg så å si utslitt, og gikk dermed til sengs tidlig med en grei dose "sovemedisin". Bare for å slippe å være våken.
Og så våknet jeg opp, litt mer uthvilt enn normalt, til noe SÅ utmattende!!
Jeg håper inderlig at jeg får sove i kveld. Og om jeg gjør, så kan jeg nesten banne på at ponnien er like syk så jeg må opp igjen hver 2 time.. 
Lumpe: Jeg vil påstå at jeg er i tilstrekkelig aktivitet, ja. Jeg har som nevnt hester, og disse krever sitt daglige stell uansett hvilken form jeg er i. Jeg sliter mye med kroniske smerter, og disse tar på ganske hardt når jeg MÅ ut i kulda flere ganger daglig for å holde hest på en forsvarlig måte. Jeg vil påstå at å gå og tømme trillebåra på en gjennomsnittlig dårlig dag tilsvarte en 4timers sykkeltur i mine yngre dager.
Minst.
Videre er det slik at de gode dagene tar jeg meg helt ut med alt det jeg IKKE har fått gjort på de dårlige. Jeg har vært på smertemestringskurs, og har bare fått den negative effekten: å kjenne etter når jeg hadde vondt gjorde vondt verre, bokstavelig talt.
Jeg har også tiltak i regi av NAV, og disse går jeg også på uansett hvor elendig form jeg er i, i håp om å øke toleransen noe. De fire timene det tar i løpet av dagen, pluss handling, er nok til at jeg nesten dupper av bak rattet på vei hjem.
Idag har forøvrig tatt meg fri, ettersom jeg garantert ville sovnet bak rattet uansett.. (sitter og ser dobbelt i perioder)..

|