Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-11, 22:33   #15
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg fikk et spark til å begynne da glukosebelastningstest under siste gravidiitet viste svangeskapsdiabetes (egentlig var verdien akkurat på grensen til å være det, men jeg tok ingen sjanser).

La om til å spise etter Fedon Lindberg, med noen modifikasjoner (bl.a. bruker jeg ikke fruktose).

Siden jeg merker flere andre positive "bivirkninger" av dette kostholdet, og har lest en del underveis og blirr overbevist om at dette er BRA, har jeg ingen planer om å slutte med lavkarbo.

Noen eksempler på positive virkninger:
-Jeg blir oppblåst i magen av korn. (Mulig det skyldes noe kryssallergi, jeg har pollenallergi. Men uavhengig av grunn er det bra for meg å spise lite eller ingenting korn.)
-Slippe å bli sulten så fort.
-Jevn, god energi hele dagen. Helt klart mer energi enn før.
-Mindre tørst. Veldig greit når man ammer og har en litt eldre turbo rundt i stua. Med første barnet ble jeg super tørst under amming, selv på natta, jeg sover bedre når jeg slipper å slepe meg ut på et kaldt gulv for å drikke vann. (Hehe, ja, noen av grunnene blir kanskje litt sære? Men likefullt, bedre livskvalitet.)
-Jeg sover bedre! Mye bedre enn før. Kunne styre med å sove i opptil to timer på tradisjonelt "godt norsk" kosthold. Sovner på sekunder, nå. Tilfeldig? Tror ikke det.
-Det er jo veldig GOD mat, da! Mye enkel og velsmakende mat som passer for hele familien. De som vil spiser litt brød i tillegg. Det meste av lavkarbo er rett og slett ekte mat! Ikke noe lettprodukter, e-numre herfra og opp i alle berg og daler, ferdigdill som ikke smaker bra. Meierismør og creme fraiche setter god smak på maten, hvorfor styre med erstatninger egentlig, det er jo totalt unødvendig - iallfall for vår del.
-Blir fortere mett, og slipper å spise så mye.
-Alle de helsemessige grunnene for å være på lavkarbo er allerede godt beskrevet i litteraturen, så jeg dropper å komme inn på dem.
-Jeg er ikke overvektig (veier 70 kg, 167 høy, og kunne tenke meg å veie ca 65 egentlig -dette er ikke en primær motivasjon, tar det allikevel gjerne som en bonus)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat