|
Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?
Bakgrunnen for at jeg startet med lavkarbo (ketogen kost) var at jeg hadde utviklet reaktiv hypoglykemi. Det vil si fallende blodsukker som ga følling (men var ikke utviklet diabetes). Dette var svært ubehagelig, og hvis jeg ikke fikk i meg noe å spise ble jeg svimmel, fikk synsforstyrrelser og ble helt ødelagt resten av dagen. I takt med at dette utviklet seg, la jeg på meg mange kilo. Prøvde å leve ala Fedon, men dette hjalp ikke meg på det stadiet jeg var.
Så mine forventninger til kostholdet var primært å bli kvitt hypoglykemien, også håpet jeg å gå ned de kiloene jeg hadde fått som følge av denne tilstanden. Resultatet skulle overraske meg veldig, jeg fikk langt flere helsefordeler enn jeg kunne drømt om. At kostholdet hadde så direkte virkning på helse, også på kort sikt, hadde jeg faktisk ikke kunne drømt om. Lister opp mine forandringer som følge av kostholdsomlegningen:
- blitt kvitt hypoglykemien (fått stabilt blodsukker)
- alle blodprøver har blitt helt normale, eller faktisk helt fantastiske etter å ha vært skikkelig dårlige. Som ett eksempel ble min c-peptid endret fra 1219 til 295
- har gått ned ca 18 kilo og blitt normalvektig
- totalt kvitt søtbehov
- blitt kvitt et kronisk hudproblem, hadde ekstrem tørr hodebunn pluss noe eksem i ansiktet. Ingen ting som hjalp mot dette. Nå er jeg helt bra
- fordøyelsen virker, ikke lenger luft i magen, ikke treg i magen. Den rett og slett fungerer. Og jeg som trodde det var normalt med trøblete fordøyelse.
- en kronisk betennelse i armen har blitt borte
- for første gang i mitt 36 årige liv har jeg fått regelmessig mens
- er ikke lenger trøtt i løpet av dagen, og sover desto bedre om natten
- stabil metthetsfølelse, kan være sulten og alikevel vente i flere timer med å spise
Er usikker på om jeg har husket alt, men listen er jo lang nok. I tillegg kommer fordelen med masse god mat, og herlig overskudd. I tillegg en trygghet om at jeg gir helsa mi den beste forutsetning med dette kostholdet. Jeg startet omleggingen i oktober 2009. Dette er ikke en kur for meg, men en varig livsstil.
Lykke til med oppgaven, kanskje du legger ut en link til den her inne når du er ferdig. Trenger du intervjupersoner til oppgaven, stiller jeg gjerne. Og har du ikke selv prøvd lavkarbo, kan jeg virkelig annbefale å prøve  .

Blitt ketolikk
|