Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-11, 21:48   #25
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Det romler slik

Opprinnelig lagt inn av oliven83, her.

Kan man bruke kremfløte istedenfor matfløte?

Visst kan du det. Jeg bruker bare kremfløte. Fetere og mindre karbohydrater. De sier at matfløte tykner mer i sauser enn kremfløte, men jeg bruker kremfløte i sauser også jeg. Forresten så kan creme fraiche også vispes. Det passer i langtifra alle retter, men av og til er det godt med litt syrlig.

Jeg synes det er en stor utfordring å omstille meg mentalt ang all fette man skal spise. Virker fortsatt helt vilt å skulle steke i meierismør, smør på ketolysebrødet, masse egg og bacon til frokost, litt seterømme til omeletten, kylling i fløtesaus og soppstuing av fløte.. Får av og til (og ikke så rent sjelden) litt angst for at nå legger jeg på meg og ender opp som en diger festpølse til slutt.. For enn om jeg får i meg alt for mye fett, el kalorier?

Glem det du har lært om kalorier! Kalorier skal du ikke tenke på med mindre du får ett vektplatå på noen måneder. Følg sultsignalene! Er du sulten, så betyr det at du skal spise. Er du mett, så betyr det at du ikke skal spise. Veldig uvant og så blir sultsignalene litt annerledes enn man er vant med på høykarbo. Men man kommer fort inn i det. Det hender at jeg går hjem fra jobb uten å spise lunsj, fordi jeg ikke ble sulten. Og er jeg ikke sulten, så har kroppen nok energi så da trenger jeg ikke å spise.

Man kan spise så mye fett at kroppen ikke trenger å bruke sitt eget fett til energi, men da spiser du sannsynligvis selv om du er mett. Man MÅ spise en god del fett for å tenne "fettbålet". Uten nok fett i kosten vil ikke kroppen forbrenne fett fra kroppen heller. Du kan jo regne ut energiprosenter av maten du spiser. Man bør ligge på ca 70-80 e% fett, 20-25 e% proteiner og 0-5 e% karbohydrater når man er i ketose.

Og så lenge man er overvektig er det nesten umulig å legge på seg fett når man kutter kraftig ned på karbohydratene. Vårt viktigste fettlagringshormon er insulin, og det blir det veldig mye mindre av i kroppen din nå. I stedet produserer kroppen glukagon som er fettforbrenningshormon. Glukagon blir bare produsert når insulinet har vært lavt nok så og så lenge. Og insulinnivået er alltid lavt nok når man følger ketolyse og andre ketogene dietter. Ser du nå problemet med ernæringsrådet statens råd for ernæring gir? Masse karbohydrater gjør at vi har mye insulin og insulinet låser fettet i cellene og går i fettlagringsmodus. Og dette påstår de at vi skal holde oss slanke på?

Lavkarbo og høyfett (LCHF) er vektregulerende. Så er du over normalvekta di, så vil du ikke kunne gå opp i vekt. Du kan også spise det hele livet uten å bli undervektig! Undervektige kan faktisk spise LCHF de også og gå opp i vekt. Så spiser du for mye fett vil det bare si at du går treigere ned. Men som regel er det det motsatte problemet, altså for lite fett. Så bare kjør på til du er mett, du.

Hvis du har vært på sulteslanking før, så kan det hende at kroppen vil prioritere å bygge opp musklene igjen først. Sulteslanking tærer nemlig mye på muskler. Lavkarboslanking tærer på fett og ikke muskler! Målebåndet er din venn. Det er en del som opplever å gå opp i vekt, men ned i cm. Ikke se deg blind på vekta, men kjenn også på klærne.

Men, er splitter ny her, og kunne ha tenkt meg tilbakemelding på hvordan dere synes en dag på mine (uransakelige) matveier ser ut

takker og bukker for all hjelp

Frokost: 3 stekte egg el omelett med sopp,paprika, skinke el salami + litt fetaost og noen oliven.
Lunsj: omelett el 2 ketolysebrødskiver med makrell i tomat/ost/skinke/salami + agurk..
Middag: 2-3 kyllingfillet med 5 sopp, en løk, chilli, hvitløk, en halv brokkoli el blomkål. Stekes i smør, så kokes noen minutter i en pk fløte og 2 ss rømme. salt og pepper.
Kvelds: en neve valnøtter el noen osteskiver. Hvis jeg er veldig sulten, steiker jeg et egg el to..

Hva tenker det erfarne godtfolket om dette?

Fordelingen av fett, proteiner og karbohydrater synes jeg ser ganske fin ut. Og når det gjelder mengde, så er det deg det står på. Man skal spise til man er behagelig mett og glemme kaloriene. Jeg synes det hørtes bra ut, så bare spis ca slik en periode og se om det er rett for deg.

Egg har forresten nesten en perfekt fordeling mellom fett, proteiner og karbohydrater. I tillegg inneholder egg masse vitaminer og mineraler. Og mesteparten av vitaminene og mineralene er forresten i eggeplomma, så jeg ler litt inni meg når jeg ser folk (Grete Roede og slikt) spise eggehvite-omelett.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat