Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.
Som nybegynner leser jeg gjennom de trådene som anbefales som klistrede. Og da dukket denne oppe ....og lurer på en ting. Vil man ikke bli dårlig om man "skeier ut"? Hvis man selv lever på lavkarbo, i mitt tilfelle nå ketolysekuren. Og besøker noen som serverer middag, med saus gjevnet med mel, poteter og masse annet med KARBOHYDRATER. Da trodde jeg at man ville bli dårlig i magen, og gjerne i kroppen om man spiste det. Og så ville det ta mange dager før man kom inn i ketose igjen.
Spørsmålet blir da, kan jeg uten dårlig samvittighet og uten å ødelegge noe spise en pizza eller "vanlig" mat hos andre ?
Dårlig samvittighet er sjelden noe å hige etter. Hvis du bestemmer deg for å spise pizza, så gjør det uten dårlig samvittighet! Neste dag går du bare videre med ditt vanlige kosthold. For noen kan dette være problematisk, fordi høykarbomat gir et sug etter enda mer. For andre er ikke dette noen big deal. Du må gjøre dine egne erfaringer hvis du er i tvil om hvilken kategori du tilhører.
Et høykarbomåltid med noen ukers mellomrom er uproblematisk for de aller fleste. Unntak finnes her også, med det tror jeg er forholdsvis sjelden.
Dessuten er det for de fleste en stor forskjell om man skal ned i vekt eller bare holde vekten stabil. Min erfaring tilsier at det er gunstig å være svært "streng" inntil man når vekten man ønsker. På den annen side vil antakelig ikke ett enkelt høykarbomåltid forsinke prosessen mer enn en ukes tid i verste fall.
-
|