Opprinnelig lagt inn av jeef-micro Takk for tips nå har jeg ikke begynt med metformin enda da, men det blir sikkert like etter ferien (når jeg skal til legen...) kanskje vi bør få med at all opp/nedtrapping av medisin bør avtales med lege? i allefall reseptbelagt medisin... man kan kanskje avtale flere opptrappinger på en legeavtale da slik at man ikke må kontakte legen hver gang man skal øke dosen...
Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
Takk for tips nå har jeg ikke begynt med metformin enda da, men det blir sikkert like etter ferien (når jeg skal til legen...) kanskje vi bør få med at all opp/nedtrapping av medisin bør avtales med lege? i allefall reseptbelagt medisin... man kan kanskje avtale flere opptrappinger på en legeavtale da slik at man ikke må kontakte legen hver gang man skal øke dosen...
Så enig så enig. Jeg mente ikke at alle skal følge denne opptrappingen. Men min erfaring fra flere PCOS-lister er at legen(e) skriver doseringen og ber kvinnen om å trappe opp med en og en tbl til måltid pr uke. Altså tar det da 3 uker å komme opp i for eksempel en dose på 850 mg x 3. Men mange får da de nevnte bivirkningene lenge før de er oppe i full dose, og makter ikke ta Metformin i det hele tatt. Og det er jo synd dersom de trenger det. Noen trenger ikke tilvenning til Metformin i det hele tatt ,mens andre trenger opp mot ett år for å venne seg til dosen. Så innlegget mitt var ment som et tips for de som evt. strever med bivirkninger, samt at det kan være kjekt å ha i bakhodet når en starter med Metformin. Selv hadde jeg gitt opp å ta Metformin om ikke legen min hadde gitt meg dette tipset pr mail. Jeg ble så dårlig et par dager ut i uke nr 2 (da jeg tok en tbl til frokost og en til middag), at mine kolleger på intensiv var nær på å legge meg i ei seng og gi meg intravenøst! De så at jeg var helt fjern, ble kald og klam, var veldig nær ved å besvime, samt at jeg holdt meg både for mage og munn (magekramper og ekstrem kvalme samtidig). De endte opp med å sende meg i pause samt at de fulgte nøye med meg resten av den dagen. Takk for det