Sv: "Fettet sitter mellom ørene"
Skrevet om sukkers påvirkning på insuling og fettproduksjon
...
Nå kommer jeg og tar deg, sa Glukagonet til Fettbeistet. Å nei ta ikke meg. Jeg er så liten og sårbar jeg, sa Fettbeistet og så ropte hun på sukkertrollet så det hørtes i det vide og brede.
Hjelp Hjelp, han tar meg, han tar meg skrek hun.
Hvem er det som lager sånn bråk? spurte sukkertrollet
Det er Glukagonet sa FettBeistet.
Det er det værste jeg har hørt. SukkerTrollet så omlt på Glukagonet, og så blåste han i en liten fløyte som han hadde. Ut av den kom det en forferdelig pipelyd som ikke var til å holde ut. Det varte ikke lenge før SukkerBerget kom løpende det forteste det visste. Nå ble Glukagonet redd, for sammen med SukkerBerget kom Insulinet som var mye større og sterkere enn ham. Hvem er det som tar hvem her, spurte Insulinet. Glukagonet ble svar skyldig og måtte begi seg på hjemveien med uforettet sak det forteste bena kunne bære ham. Deg vil jeg ha til make sa FettBeistet til Insulinet, for maken til storvokst kar hadde hun aldri møtt. En slik kar kunne hun trenge for å vokse og bli stor. Insulinet takket og bukket. Snipp snapp snute så er Glukagonet ute. Og så vokste FettBeistet seg stort og slapt og levde lykkelig alle sine dager. OG har ikke lykken snudd så sitter hun og skriker seg større for hver dag som går
|