Sv: "Fettet sitter mellom ørene"
Opprinnelig lagt inn av Fido, her.
Faste vaner er viktig for en vektreduksjon. Sikkerhetsregel nr fire lyder: kontroller resultatet regelmessig
....Viddet kan også måles..
Høyden er bortkastet å måle. Den kan vi ikke gjøre så mye med. Mange vil oppleve at muskler veier mer enn flesk. Da vil en forbedring lettere kunne påvises ved speil eller målebånd. Har vi gått opp i omkrets bør vi sjekke omgangskretsen. Risikoen for at det enten er knute på tråden eller målbåndet er til stede.
Også måling av omkretsen krever sine standardiserte prosedyrer. samme retningslinjer følges som for veiing, men vi trer ikke opp på vekta. I stedet holder vi i den ene enden av målbåndet ved navelen og fører den andre enden så vannrett som mulig rundt ryggen og frem til navelen igjen. Om du har vanskeligheter med å komme rundt kroppen, eller har vondt for å kontrollere at målebåndet ligger rett, kan du få hjelp av en trofast venn med taushetsplikt, for eksempel en stumtjener. Fest målebåndet til stumtjeneren i navlehøyde eller bruk et dørhåndtak. Legg den andre enden av målebåndet på navelen og snurr rundt en gang. Les av!. Enklere kan det ikke bli. Bare pass på at du ikke snurrer for fort rundt
....Er målebåndet for kort kan du skjøte sammen to stykker med sportstape. Det gir en sportslig følelse. Dersom armene er for korte til å få målebåndet rundt kroppen, eller stumtjeneren har avgått i det stille, kan du legge deg naken på gulvet med et kritt i hånden. Legg deg på siden, det vil si med nesa mot veggen.Sett en rett strek på gulvet foran det mest prominente stedet på magen. Rull helt rundt til igjen ligger med nesa mot veggen. Sett et nytt krittmerke rett foran magen. Reis deg opp og mål avstanden mellom de to krittmerkene. Er du villig til å ofre gulvet kan du bruke en vannfast tusj. Da er det lett å sammenligne resultatet fra gang til gang. Gjennomfører du denne målemetoden for omkrets, behøver du ikke å måle viddet ditt. Du har nok. Er badet for lite, bruk stua. Legger du merke til hvor mye du peser ved denne øvelsen har du et enkelt men sammenlignbart mål for lungefunksjonen også
Jeg tror jeg dør av latter. -Og naboene tror garantert jeg har tørna.
|