Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-05, 13:48   #17
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Renskurer, hva er det da? Hva er det meningen det skal rense? Og hva kan man rense ut i løpet av et døgn?

Nå har jeg lest litt om rensing og avgifting. Et poeng er jo å få renset tarmen skikkelig. Fjerne slagg som hopper deg opp - jeg leste et sted at et normalt menneske har flere kilo rubbish i tarmene som ikke kommer ut . Det er et viktig poeng å ha en relativt ren og vellfungerende tarm, det skjønner jeg. Og jeg tror det er slik at et rent, variert og sundt kosthold, og sunde bakterier er til en viss grad utrensende, og ihvertfall godt vedlikehold.

Men om en har fått i seg mye rart i mange år da? Gjennom luften en puster inn, gjennom huden og ikke minst gjennom maten, hva da? Kanskje har tarmen vært overbelastet lenge og problemet har spredd seg? Kanskje så mye at en har ordenlige helseplager og mer eller mindre merkelige eller uforståelige 'sykdommer'? Når tarmen, levere og galle som rensestasjoner, ikke klarer holde unda lenger da lageres blant annet en del ulumskheter i fettvev, og det kan også skape forstyrrelser i nærvesystemet. Kommer en da til roten av problemet ved bare å legge om kosten? Eller tilsette mer probiotika? Tar det bare lenger tid?

Dette funderer jeg på og leser om. Det ser ut til at min tilstand kanskje kan være resultat av slik langvarig belasting nemlig. Jeg leser om både vestlig og østlige renseprogram som er litt bredere en disse enkle helsekost-kurene. Da bruker man først urter for å løsne og mobilisere disse lagrede giftstoffene. Masasje for å trimme blant annet lymfesystemet og andre transport-kanaler. Rensekurer for både tarm, lever og galle. Tarmskyllinger og dampbad for å få det helt ut. Etter en slik intensiv 2 ukers kur, skal man ha fler måneder med 'hvile' , rent kosthold og rolig livsstil, for så å ta en ny kur. Kuren gjenntas fløere ganger til man har fjernet problemet og blitt 'frisk'. Det hørtes ganske meningsfylt/fornuftig ut synes jeg ... eller er det for fantastisk?

Jeg er litt forvirret i temaet enda. Jeg har tenkt å prøve en sånn litt langvare, sammensatt og naturlig 'kur' og har skaffet meg en dame som skal veilede meg gjennom prosessen.

Noen som har litt mer nyanserte meniner enn ja og nei til kur?