Vis enkelt innlegg
Gammel 28-01-11, 19:00   #15
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du tenker kanskje på Plastbox? Her er link til en tråd hvor Plastbox beskriver sin fremgangsmåte.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34463

-

Nei så dæven.. Koselig å bli husket, you just made my day!

At type 1 diabetes ikke kan behandles med karbohydratrestriksjon er renspikket tøv! Dersom du leser dette Dr. Andersen, så forstår jeg godt hvorfor du sier det du gjør. Folk generelt er nemlig ikke spesielt oppvakte eller interesserte i hvordan ting fungerer, og dersom bare én diabetiker plutselig kutter karbohydratene til et ketogent nivå uten en god forståelse for hva som skjer og påfølgende målinger og justering av insulindoseringen vil den gode doktoren fort kunne havne i ei dyp, dyp hengemyr av alvorlige problemer for å ha anbefalt dette.

Fakta er at vi som type 1 diabetikere ikke tåler karbohydrater. Vi trenger det heller ikke fra noe næringsmessig ståsted, så hvorfor tilføre det? Kroppen produserer rundt 70-80g glukose hvert døgn (via gluconeogenese) fordi enkelte celler trenger dette, og dette sukkeret kan enkelt kompenseres for med langtidsinsulin.

Selv tar jeg 12-timers Insulatard om morningen for å veie opp for de får karbohydratene jeg spiser i løpet av dagen. En venn av meg har testet både 24- og 48-timers Lantus, men opplevde flere episoder med noe lavt blodsukker om natten. En fordel her er at et eventuelt blodsukkerfall vil være mye mindre dramatisk med langtidsvirkende insulin enn med hurtigvirkende, da førstnevnte har virkningstid på 12-72 timer (avhengig av type) mens sistnevnte gjerne slår til med full effekt i løpet av 5-10 minutter etter injeksjon.

Med veldig lavt karbohydratnivå (15-20g, litt mer ved høyt aktivitetsnivå) blir nattinsulin i allefall for min del unødvendig da leverens sukkerlager tømmes før man havner i ketose, og det er dette sukkerlageret som hos friske personer brukes for å motvirke lavt blodsukker under nattens faste.

Enkelt og greit fortalt, spiser du veldig lite karbohydrat og tar null insulin vil blodsukkeret ditt stige sakte men sikkert i løpet av dagen. Dette kan motvirkes med insulin som senker blodsukkeret sakte men sikkert i løpet av samme periode. Dosering og type (12-, 24- eller 48-timers) må du eksperimentere deg frem til på egenhånd noe hverken jeg eller Dr. Andersen er villig til å ta ansvar for.

..men når alt kommer til alt er denne omleggingen en kalkulert, og svært lav risiko. Å følge Statens kostpropaganda er derimot ikke engang gambling for oss diabetikere; det er seigpining og selvmord med høydepunkter underveis som synstap, smertehelvete bare amputasjoner kan frigjøre deg fra, nyresvikt osv. Er du mot formodning en av disse få som faktisk klarer en HbA1c rundt 5-6 med mye karbohydrater ligger du fortsatt dårlig ann. Vi er statistisk sett 4 ganger mer utsatt for hjerte- og karsykdommer enn ikke-diabetikere og insulin er, som alle som bryr seg om vitenskap og helse bør ha fått med seg, hovedsynderen bak både dårlig kolesterol, høye triglycerider, høyt homocystein-nivå, arteriosklerose, høyt blodtrykk, og en haug andre lidelser du kan lese om i "Bedre uten Brød" av Dr. Wolfgang Lutz.

Lykke til! Spør i vei om det er noe du lurer på, og jeg skal svare etter beste evne!

Sist redigert av plastbox : 28-01-11 kl 19:10.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat