Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-11, 19:19   #12
wollafruen
Medlem

wollafruen sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Alder: 41
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Fersking på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av snusken, her.

Er vant til å trene hardt og lurer på hvilken erfaring andre har med hard trening og denne kuren

Hva legger du i "hard trening"? Jeg har fulgt ketolyse to ganger (avbrutt av et svangerskap) og gått over på "snillere" lavkarbo hvor jeg spiser ca 50 g karbs pr dag. Dette har jeg gjort i snart 2 år, etter siste ketolyserunde. Jeg er sykkelinstruktør (og treningsveileder, men jobber ikke som det sistnevnte lenger nå) og trener en hard spinningøkt pr uke, pluss to-tre løpeøkter (to tempo/intervall, en rolig langkjøring) samt en ren styrkeøkt. Når jeg meg også tid til 10-20 min div øvelser for kjernemuskulatur.

Det som står i boka til Torkil ang. trening på lavkarbo gjelder som andre har sagt (for de fleste) kun i overgangsfasen når kroppen skal venne seg til nytt kosthold. Jeg har null problemer med å trene hardt, nå som jeg har holdt kostholdet så lenge, og har faktsik økt både makspuls og yteevne. Dette fordi man på lavkarbo ofte opplever at hjertemuskulaturen klarer å yte opptil 25 % mer enn på "tradisjonelt" kosthold.

Det tar tid å bli vant til hvordan kroppen fungerer, så ikke forvent mirakler nå de første månedene. Tren som du har gjort, legg deg evt. litt under dine normale prestasjoner nå til å begynne med. Lytt til kroppen - og ta til deg det den sier. Blir ting tungt og slitsomt, så ta det med ro, ikke press ytterligere. Vent på effekten av kostholdet, og ta det langsomt. Etter hvert vil du sannsynligvis (jeg sier sannsynligvis, fordi det alltid vil være individuelle forskjeller på hvordan kroppen responderer på kostholdsomlegginger) merke et helt annet energinivå all over, du vil kunne yte mer over lengre tid og ikke møte den berømte "veggen" under trening.

Jeg løp min første halvmaraton i høst, ingen fantastisk tid, men jeg gjennomførte med glans. Hadde spist ytterst lite til frokost - bare litt solsikkefrø, linfrø og sesamfrø sammen med noen skjeer cottage cheese, og drakk vann på tre av fire drikkestasjoner underveis. Gikk som en drøm Du får en helt merkelig "flow", som jeg aldri har opplevd på vanlig kosthold. Jeg har trent i over 10 år, de 3 siste på lavkarbo-kost.

Anbefaler deg virkelig ikke å gå tilbake til 150-200 g karbs pr dag når du har nådd målet ditt, men det er selvfølgelig ditt valg. Jeg vil tro at du smått og senn vil se de mange gode effektene lavkabrokosthold kan ha, og da blir det lite fristende å gå tilbake til oppblåst mage, tunge bein og generelt dårligere følelse i kroppen. Men det finner du jo ut selv

Lykke til med prosjektet ditt!