Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-11, 14:22   #1
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Indisk Spinatgryte

Dette er en av mine favorittoppskrifter fra den indiske kokeboka mi. Originaloppskriften er med lammekjøtt, men jeg har ofte laget den med kylling og det er nesten like godt.

3 dl olje (ca 100 gram smør kan også brukes om man ikke vil bruke olje)
2 middels store løk i skiver
1/4 bunt frisk koriander
3 chili, hakket
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket/revet
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset (Kan med fordel brukes mye mer hvitløk om du liker det)
1 ts chilipulver
1/2 ts gurkemeie
450 gram lammekjøtt (eller annet kjøtt) i biter
1 ts salt
1 kg frisk spinat (renset, skylt og hakket) eller ca 400 gram frossen, hakket spinat
ca 5 dl vann

Varm oljen i en kjele, og fres løkskivene til de begynner å få farge. Tilsett koriander og chili og fres det i 3-5 minutter under stadig omrøring. Demp varmen, og tilsett ingefær, hvitløk, chilipulver og gurkemeie. Rør det godt inn. Ha lammekjøttet i kasserollen og fres det i 5 minutter under omrøring. Tilsett salt og spinat og stek i ytterligere 5 minutter under omrøring. Hell over vannet og la det småkoke i ca 45 minutter under lokk på svak varme. Etter 45 minutter tar du av lokket og lar det koke til den er så tykk/tynn du vil ha den. Sjekk at kjøttet er mørt og server med linser eller jukseris.

Sist redigert av Cyan : 07-02-11 kl 18:08.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat