Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-11, 16:37   #1
HyperThyra
Juniormedlem

HyperThyra sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 57
HyperThyra er på en erverdig vei
Question

Hyperthyreose og insulinresistens

Hei! Jeg er helt ny her og det hadde vært fint å få noen innspill på det jeg sliter med. Fikk 14.10.2010 endelig behandling for Hypertyreose / Høyt stoffskifte, GRAVES, etter å ha hatt diverse hjertesymptomer med alt for høy hvilepuls (ofte +150 pm), varmefølelse, svetting ved minste lille fysiske aktivitet, nattesvette, søvnløshet, konsentrasjonsvansker og indre uro (a la ADHD..) etter å ha hatt slike problemer siden høsten 2007.

Til tross for høyt stoffskifte, har jeg ikke gått ned noe i vekt; heller motsatt. Jeg legger på meg!!

Siste blodprøve viser en klar Insulinresistens - muligens Diabetes 2:

fS-C-peptid (270-1290) --> 2218*
fS-Insulin (18-173) --> 291*
P-PTH (1,8-6,9) --> 7,6*

(normalverdier i parantes, mine verdier med *bak)

Min Graves ser nå slik ut:

T3 og T4 er nå i enda høyt, men innenfor "normalområdet"

S-Tras (< 1,0) --> 8,5*
S-TSH (0,20-4,0) --> 0,02*
-------------------

Siden jeg ble 100% sykemeldt i midten av oktober 2010, har jeg sikkert gått opp 10 kg til nå - uten at jeg spiser noe mer enn før, heller motsatt. Er dessuten plaget med at ALL mat kommer opp igjen etter ca. 30-45 min etter måltid, der jeg kaster noe voldsomt opp.

Fra før av var jeg ca. 20 kg overvektig etter en skiveutglidning / prolaps mellom T3-T4 og ble dermed mye mer passivisert pga av sterke smerter.

----------------------

Jeg har enda ikke fått kommet til en endokrinolog for mine besvær med Hypertyreose, selv om jeg hadde "sinnsykt" høye verdier FØR påbegynt medisinering (Neo-Mercazole (anti-thyroksin) + Atenol Mylan (betablokkere for å senke pulsen)

S-FT4 (11-24) --> 41
S-FT3 (3,1-6,3) --> 16,3
S-TSH (0,3-4,5) --> 0,03

----------------------------------

Tilbake til min Insulinresistens / Diabetes:
Jeg er veldig klar over at kosthold spiller en stor rolle i dette. Vi gjerne ha kostholdsråd av noen som er eller har vært i lignende situasjon.

På forhånd takk!

Hypertyreose: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...eose-1132.html

Insulinresistens: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...ens-11033.html

Sist redigert av HyperThyra : 03-02-11 kl 17:08. Årsak: Feilskriving!
HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat