Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-11, 20:52   #6
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Joda, kokosolje er ypperlig, men det fordamper ved høye temperaturer, så er vel ikke så aktuelt å bruke alene - jeg pleier heller å putte det i underveis. Hvis man bruker bare den klatten med smør å steke i kan man jo kanskje supplere med litt fett underveis

Palmeolje er kanskje også et alternativ ...

Ferdigkjøpt ghee ligger visst på ca 100 kr pr kilo så vidt jeg har kunnet lese meg til, så så veldig dyrt er det vel ikke i forhold til nettopp kokosfett ihvertfall. Men det er jo ikke så vanskelig å lage selv heller. Har prøvd bare en gang (med mislykket resultat ), men tror jammen jeg skal prøve igjen, jeg. I følge denne artikkelen (med oppskrift) er ghee faktisk veldig sunt, sunnere enn smør, og det må jo være midt i blinken til indiske retter.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener å huske at det stort sett har vært ghee som har vært brukt som matfett i India tidligere. Men i og med at den smakløse, raffinerte oljen inderne stort sett bruker i maten er så billig har den vel tatt over for den dyrere ghee'en.

Si fra hvordan det går å steke i smør da Cyan!

Sist redigert av Huldr : 03-02-11 kl 21:01.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat