Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-11, 21:20   #7
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Indisk Spinatgryte

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ferdigkjøpt ghee ligger visst på ca 100 kr pr kilo så vidt jeg har kunnet lese meg til, så så veldig dyrt er det vel ikke i forhold til nettopp kokosfett ihvertfall. Men det er jo ikke så vanskelig å lage selv heller. Har prøvd bare en gang (med mislykket resultat ), men tror jammen jeg skal prøve igjen, jeg. I følge denne artikkelen (med oppskrift) er ghee faktisk veldig sunt, sunnere enn smør, og det må jo være midt i blinken til indiske retter.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener å huske at det stort sett har vært ghee som har vært brukt som matfett i India tidligere. Men i og med at den smakløse, raffinerte oljen inderne stort sett bruker i maten er så billig har den vel tatt over for den dyrere ghee'en.

Ja, da blir jo kokosfett fort dobbelt så dyrt.
Palmeolje er vel heller ikke så lett å få tak i billig? Kommer liksom bare på den "overprisede" røde palmeoljen på helsekosten Men ghee brukes(/bruktes) definitivt mye i indiske retter, ja.
Hvorfor ble det mislykket? Husker jeg lagde det noen ganger, og det gikk jo ganske bra, men syntes det var ganske kjedelig etter hvert (det er rart med det, jeg kan stå timesvis på kjøkkenet og lage mat, men med en gang jeg må vente på at noe skal koke eller lignende, så blir jeg ekstremt utålmodig. Litt som å stå og vente på bussen. Hvert sekund går veeeldig sakte... uff, lang digresjon)
Evt kan man bruke dyrefett. Fant 1/2kg smult (gris) her på butikken en dag, og ble overlykkelig, haha

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat