Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-11, 13:39   #10
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Dette med mengder av makronæringsstoffer er ofte noe av det som blir diskutert opp og i mente uten at folk blir særlig klokere av det. Med god grunn, fordi vi er så forskjellige. Om man tar frokosten til Dag Viljen og setter den opp mot frokosten til Fedon Lindberg, får man inntrykk av at det handler om to ekstremt forskjellige dietter. Men det er feil. Begge to er lavkarbo, selv om Fedon er mer konsentrert om GI karbohydrater og Dag Viljen er mer nøye på mengden karbohydrater, begge to er lavkarbo.
Den vesentlige forskjellen ligger i at det er to vidt forskjellige mennesker. Som har funnet SIN plass i lavkarboverdnen.
Så spiser man nok fett? Eller for mye protein?
Jeg husker min første lavkarbokonferanse i Karlstad, da jeg for første gang hørte forslaget om opp mot 70 % av energi i fett. Jeg holdt på å dette av stolen. Senere oppdaget jeg at for mange var dette et ganske "mildt" anslag, flere lå opp mot 75 - 80 % av energi i fett.
Så jeg testet. Som mann var ikke smør og fett noe problem for meg, jeg tygget smørstekt bacon mens fettet formelig rant nedover haken på meg, etterfylte med 50 gram Cocosa, og for sikkerhetsskyld stoooore mengder fløte i kaffen. Og jeg ble så syk så syk Etter måneder med opp og nedjusteringer fant jeg ut at kroppen min trives best med et fettinntak på 75-80 %, mer fett kan fort gjøre meg uvel og kvalm.

Så er det kvaliteten, den er også særdeles viktig. Mettet fett er viktigst og bør komme først i tankerekken. Omega 6 og 3 er så lett å få i seg nok av at det ikke er noe problem. En spiseskje UDO`s choice eller noen økologiske egg gir mer enn nok.
Smør og Cocosa Extra Virgin bør finnes på alle bord. Sunnere fett får du ikke. Vilt er nok det beste animalske fett som finnes, men får man ikke tak i vilt eller øko kjøtt, vel så finn fete stykker på Rema eller ICA.
Så er det bare en ting som gjelder: Trening. Tren på å øke fettmengden. Skal du lage omelett? Vel, så lag den av 1 egg pluss 3 - 4 plommer, en god dæsje kremfløte, stekes i mye, mye cocosa eller smør, og man plasserer en god klikk på toppen av omeletten etterpå, sånn at den får en god og rund smak. Begynn med mindre menger, og øk etterhvert.
Hva som er NOK smør må DU finne ut.
Men det er ikke farlig å gå på Atkins Intro i, vel resten av livet. Det gjør jeg, og trives. Du kan faktisk spise 1 kg grønt om dagen og fortsatt holde deg under 20 gram karbo Så får lite grønt er det umulig å få i seg.
Tenk fett til hvert måtid, som for eksempel : Avocado. Hva kan du ha til Avacoado? Vel, kutt opp og mos den. Bland inn Creme Fraiche, majones og litt hvitløk. Tilsett 100 gram krepsehaler, og vips, du har en fettrik og supersunn lunch. Så lett, så godt
På LCHF bør man forsøke å bryte gamle " jeg liker ikke" vaner. Jeg kunne ikke fordra laks før - fisk var pyton (for en sutreunge jeg var). Nå gyver det ned både røkelaks, og fileer med hollandaisesaus - også en veldig fet rett.
Bryt gamle "vil ikke ha, liker ikke vaner" og vær en kokkens Indiana Jones - kast deg uten frykt over fettrike matvarer, og "NJUT" av maten resten av livet.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat