Helt enig, Iset!
Det skremmer meg å se hvor mye tilsatt sukker det er i mange matvarer som folk tror er sunne. Men det trenger jammen ikke være tilsatt noenting for at det skal være smekkfullt! En venninne satt og drakk en halv liter appelsinjuice, og lurte på om jeg ikke drakk juice en gang, for det var jo sunt? Jeg bad henne lese på kartongen, og den halve literen utgjorde 50 g karber... Og det var mer enn det jeg fikk i meg på en hel dag akkurat da.
Elever som tror de har sunn mat med seg, har brød som det er LITT grovt mel i (i beste fall) med brunost eller nugatti.. Eller hvitt brød med skinke og salat og tomat... Eller fruktyoghurt... Eller corn flakes i en plastboks, så heller de skolemelken sin over. Så er det bare å telle hvor mye av dette som er sunt og hvor mye som ikke er det!
Sukker er en ekstremt DÅRLIG kilde til energi! Blodsukkeret går rett opp og rett ned igjen, og så blir man irritert og sur og trøtt. Uansett hvor "hysterisk" man ønsker å bli eller ikke bli, så kommer man i alle fall ikke utenom det faktumet!