Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-11, 19:53   #1
kokkemor
Juniormedlem

kokkemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
kokkemor er på en erverdig vei

Lavkarbo mot kronisk forstoppelse hos barn?

Har en datter på 5 1/2 år som har vært forstoppet i en eller annen grad så lenge vi kan huske. Det var ikke så galt de første par årene.

Hun har hatt problemer med refluks i urinveiene som gjorde at hun hadde mange urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser (som har gitt litt nyreskade). Hun har blitt operert 3 ganger og siste gangen med vellykket resultat. Fra hun var 1 1/2 år til hun var 3 1/2 år fikk hun utallige antibiotikakurer og når hun ikke var syk gikk hun på forebyggende antibiotika. Forsoppelsesproblemene tiltok da hun var ca 2 år.

Hun har blitt utredet på sykehus for forstoppelsen, med røntgenbilder, allergiprøver, sjekket for candida (sopp ofte forårsaket av antibiotika). Eneste resultat er at hun skal bruke Movicol forebyggende, og hun har brukt dette fast de siste 2 årene, gjennomsnittlig en pose om dagen, flere poser når hun har hatt behov for en "tømmekur".

Da hun var 3 1/2 år prøvde vi candidakur (uten sukker, mel, gjær osv) og melke- og glutenfri diett (samtidig). Prøvde disse over ca 2 måneder uten resultat.

Jenta vår klager flere ganger daglig på vondt i magen, selv om hun ikke er forstoppet (fordi hun går på Movicol), og vi ønsker nå å gjøre noe med dette. Sykehuset er ikke spesielt behjelpelige og sier bare at forstoppelse og moderate magesmerter er et vanlig problem hos barn.

Vi har egentlig bestemt oss for å prøve melke- og glutenfri diett på ny, men så kom jeg til å tenke på at lavkarbo kanskje hadde vært verdt et forsøk. Dette hadde jo også vært praktisk da jeg spiser lavkarbo for tiden.

Noen som har erfaring med barn på lavkarbo i.f.t. forstoppelse og magesmerter, eller som har noe formening om det?

kokkemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat