Sv: Veldig bra om Diabetes!
Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.
Ja, er det ikke morsomt?
Det er 10 ganger større sjans for å få cøliaki om du har diabetes. Likevel anbefales korn over en lav sko for diabetikere...
Var nettopp på telefonen med mamma, som i dag fikk bekreftet 'skikkelig' diabetes 2 og utskrevet slike piller av fastlegen. Han sa hun måtte slutte med mat som pizza, lasagne og taco (!), og spise grovt brød... Fikk meg til å frese godt i telefonen, mens jeg påpekte at hun har da jaggu spist plenty med grovt brød (vokste opp på gård, og har gjennom sitt voksne liv ofte bakt eget grovbrød), men hun har likevel også hatt fedme på samme tid.
Lasagne og pizza er nå en ting.. Men taco er da hovedsaklig salat/grønnsaker, kjøtt og krydder. Maisskjellene og tortillaene er enkle å unngå, og i det lange løp har de nok gjort langt mindre skade enn dette fantastiske brødet.
Dessverre er hun av den skeptiske 'worst-case scenario'-typen, og virker ikke overveiende engasjert i forhold til min kost. Får smått høre at 'jeg kommer til å dø snart', uten at hun helt bryr seg om å begrunne hvorfor. :P
Akkja, får bare håpe ernæringsrevolusjonen skjer så snart som mulig. :/

|