Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-11, 13:07   #207
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Januar/februar-startere! Med vekt og oppskrifter

Hei Hope.... skal prøve å gi deg litt svar.

Kcal.... ikke tenk for mye på dette. Senking av kaloriinntak er ikke noe man egentlig behøver å se på før det har vært stillstand en lang periode. Det som er litt spennende med ketogene dietter er at man forbrenner mer kalorier enn man tilsynelatende skal gjøre utifra aktivitetsnivå. Jeg har f.eks. et ca kaloriforbruk på 1600 kcal om jeg ligger helt stille (tilnærma koma), og så kommer all aktivitet oppå dette. I tillegg til dette gjør det ketogene kostholdet at det settes i gang prosesser i kroppen (som man kan merke på bl.a. økt kroppstemperatur) som forbrenner ytterlige kalorier. Det er derfor ganske vanskelig å fastslå nøyaktig hvor mange kalorier man forbrenner i løpet av en dag.

Når det gjelder hvor mye forskjellige ting inneholder, så har 1 gram karbo og 1 gram protein 4 kcal hver, mens fett har 9. Skal man holde seg til 15 gram karbo om dagen, så er jo dette bare 60 kcal.

Proteiner.... her sies det litt forskjellig. Jeg vil anbefale å lese litt i den tråden som heter "Formel for proteininntak" (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13741). Den er klistret på forumet her. I korte trekk er vel den generelle anbefaling at man skal spise 1 gram protein pr. kilo kroppsvekt. Formelen er litt mer kompleks, og det varierer jo basert på aktivitetsnivå. En veldig aktiv person (idrettsutøver) skal ligge opp mot 2 gram pr kilo pr dag. Skal man følge de egentlige beregningene så skal man også gå ut fra fettfri kroppsvekt, men hvem av oss går vel egentlig rundt og vet dette? Ikke bekymre deg for mye for proteinene heller. Jeg har ikke engang sett på mitt proteininntak, og jeg tviler på at det er der det bremser for de fleste heller.

Husk..... dette er en lavkarbokur, som skal lede til et lavkarbokosthold. Dette er ikke Grete Roede, eller en eller annen sultekur hvor du skal tenke på kalorier. Fett metter mye bedre enn karbohydrater (og det gjør nok proteiner også), så om du holder karbene nede og spiser deg passe mett hver gang du er sulten, så vil nok også kaloriinntaket holde seg på et fornuftig nivå. Går du ikke ned på 4-6 uker (altså må du ha mer tålmodighet enn du hadde i første runde), så kan man begynne å se på kaloriinntak, partystoppere osv.

Det finnes mange eksempler hvor folk har fått redusert forbrenning av å innta for lite kalorier også. Og den store fetthateren selv, Ancel Keys (mannen som skal ha mye av den tvilsomme æren for at folk frykter fett den dag i dag), klarte ikke å få gode resultater med sine semi-sultekurer (800-1500 kcal om dagen).

Hvis du virkelig vil lære mer så vil jeg anbefale "Good calories, bad calories" av Gary Taubes, eller "The big cholesterol con" av M. Kendrick. Jeg leser førstnevnte nå, og den er ganske tung for en uten bakgrunn fra medisin, biokjemi eller andre naturvitenskaplige fag. Kendrick's bok skal være litt lettere, så den ligger som neste i køen.

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat