Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-11, 17:30   #15
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som får vondt i magen av sukrin?

Opprinnelig lagt inn av kokkemor, her.

Ja, det er med litt klump i magen vi prøver dette. Hun gikk på veldig mange antibiotikakurer da hun var mindre fordi hun hadde refluks i urinveiene. Etter 3 operasjoner ble hun frisk, men magen har vært helt på tur siden hun var ca 2 år. Mye magesmerter (moderate- typisk mageknip-aktig) og forstoppelse. Da hun var 3 1/2 år prøvde vi kur mot candidasopp (vanlig etter mye antibiotikabruk) og gluten- og melkefrikost, begge i ca 2 mnd, uten effekt. Har også drukket mye biola og fått tilskudd av sunne bakterier uten at hun har blitt bra.

Men føler ikke vi kan la være å gjøre noe lenger. Hun klager mye på magen og krøker seg sammen og blir litt stum når hun har vondt, ofte etter måltid.

Det eneste hun klarer å "skylle" ned Movicol (saltaktig kjemisk smak) med er appelsinjuice, og jeg mistenker jo at magen hennes ikke tåler det så godt. En periode prøvde vi eplejuice men det ble ikke bedre av det. Hun har hatt flere innleggelser pga forstoppelse og prøvd mange midler, men Movicol har vært det mest effektive, dog ikke særlig naturlig.

Satser på å redusere mengden appelsinjuice og Movicol noe ettersom vi går i gang. Hvis det fungerer må vi selvsagt gå gjennom hva hun spiser og se om hun vil trenge noe tilskudd i tillegg for å få et fullverdig kosthold.

Blir jo en utfordring i.f.t. barnehagen også, lurer på å ha henne hjemme en uke for å komme i gang ordentlig og finne ut hva hun kan ha til niste osv. Må teste ut oppskrifter. Jeg er heldigvis i barselpermisjon md lillesøster så har litt ekstra tid i.f.t. om jeg skulle jobbet.

Var nettopp inneom helsekosten. Dama der fortalte at appelsinjuice er ormegift for sarte mager. Det finnes jo en eplejuice med mindre syre enn den vanlige. Sitron er av en eller annen grunn bra for magen.