Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-11, 20:21   #3
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg fant noe her...

Opprinnelig lagt inn av ArnsteinB, her.

Jeg fant noe her...:
Ut ifra det som står der (virker veldig pålitelig), så havner rundt 20-30% av karboene i kokevannet.

Det jeg konkret ønsker å hente smak fra, er stangselleri, sellerirot og persillerot, og de inneholder jo ikke mye karbohydrater uansett, så det er vel ikke verdens undergang om de avgir litt til kokevannet.

Jeg ser i "Matvaretabellen" at mengden karbohydrater er den samme i kokt og rå sellerirot, så den avgir mao ikke karbo til kraften....eller...? Den går jo ned i vekt, så nå ble jeg usikker.

Tall for kokt sellerirot finnes ikke der, kun for rå, og totalkarboen der er kun 2.8 g/100g, og det er jo ikke stort.
Det samme gjelder stangselleri, men her utgjør totalkarboen kun 1.3 g.

Noe helt annet; hva skjer med resten av "godsakene" i disse grønnsakene mon tro. DE skulle jeg gjerne sett lekke ut i kokevannet.. :-)

P.s.
Jeg holder på med å lage en fyldig og kraftig lammekjøttsuppe; smørbrunede biter av lammekjøtt ("fårikålkjøtt") som skal trekke lenge og vel i god, kraft. Så reduserer jeg kraften og pøser på med fløte til slutt. Yummy!

Hvis en grønnsak tar til seg vann når den koker så vil jo karbinnholdet gå ned.. Så det er ikke det at den lekekr karber... tror jeg, men heller det at grønnsaken suger litt vann. Vassen kokt brokkoli er jo tyngere enn rå.