Sv: Januar/februar-startere! Med vekt og oppskrifter
Opprinnelig lagt inn av IKJ, her.
Jeg liker ikke å trene, jeg, har aldri likt det. Jeg liker ikke å gå tur en gang.
Det som er, er at jeg har lyst til å like det! Men det gjør jeg ikke! Det må tvang til for at jeg skal trene!
Du liker ikke å trene sier du. Javel..så la være da! Hvorfor bruke tid og energi på noe du har bestemt deg for at du ikke vil gjøre??
Jeg provoseres litt av alt fokuset på at vi "må trene". Pulsen må opp på et visst nivå, intervalltrening er best osv. Hva er nå alt dette da? Jeg mener at litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Hvis alternativet er å ligge på sofaen og kjøre kanalslalom, er det faktisk bedre å sitte og kjøre samme slalom. Kroppen må bruke mer muskler da; ergo er det bra. Og det er ikke trening.
Hvorfor ikke skifte fokus og tenke at jeg skal være mer i aktivitet - bruke kroppen mer? Dvs reise meg mer fra stolen/sofaen og gå mer, hente ting i flere omganger (flere skritt = mer aktivitet). Gå av bussen en holdeplass unna den vanlige hvis du bruker buss. Parker bilen litt lengre unna døra til butikken (50 meter = 50 meter mer); gå i trappene, hent skittentøysdunken i to omganger, osv. Det er ikke trening, det er meraktivitet. Sitt i stede for å ligge. Stå i stedefor å sitte. Gå i stede for å stå. Det handler ikke om å like eller ikke like; det handler om å bruke kroppen til hverdagsaktivitet. Alt monner. Og er ikke trening.
Så glem treningen; tenk meraktivitet. Alt mer enn du (vi) gjør i dag er mer.
Provoserer jeg noen? Gi tilbakemelding!
|