Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-04, 22:26   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Vil bare føye til at disse "stikkene" til ulike dietter ofte kommer på bakgrunn av individer som bruker dietten som en kur... ikke personer som gjør en dedikert kostholdsomlegging...

Tja... det er jo snakk om et fagmiljø her, og forskningsresultater som fortolkes på ulike måter - ikke legfolk som synser på bakgrunn av personlig erfaring!

Det som synes å være viktig/ sentralt/essensielt i en lavkarbofilosofi nevnes ikke en gang i en annen, eller meningene strider sterkt mot hverandre. Jeg synes det er et tankekors...

For eksempel:

Sears er veldig opptatt av forholdet mellom gode og dårlige eikosanoider (en type hormoner som styrer alle hormonsystemene i kroppen), noe han mener er nøkkelen til god helse. Av den grunn mener han at vi bør spise lite rødt kjøtt og eggeplommer eller sløyfe det helt, da det inneholder arakidonsyre som er "byggestein" for dårlige eikosanoider.

Sears mener også at mettet fett bør unngås fordi de skaper insulinresistens/ øker insulinnivået. Og forfatterne av "South Beach-dietten" sier at Atkins' syn på mettet fett stammer fra 70-tallet, da dagens resultater ikke var kjent - ergo, det er utdatert...

Fruktose påvirker blodsukkeret mer negativt enn sukker i følge noen ernæringsfolk (tror det var Kenn Hallstensen som skrev det et sted). Mens Lindberg anbefaler det.

Jeg vet ikke om jeg synes det har så mye med å holde seg til den ene eller den andre dietten å gjøre... Jeg tror ikke mettet fett, fruktose og arakidonsyre blir mer eller mindre sunt ettersom man går på Atkins, Sonen, South Beach eller Lindberg.

Men det er vel kanskje for mye forlangt å finne "sannheten" her når alle ekspertene er uenige...


Sist redigert av Huldr : 05-07-04 kl 22:36.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat