Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-11, 15:04   #15
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Sv: Koking av grønnsaker med karbo; "lekker" de ut i vannet?

Enkelt og greit: Plantedeler mister karbohydrater(stivelse) når de legges i bløt.

Problematikken med for mye stivelse i fôret er et gjennomgående problem hos f.eks hest.
Dagens høy produseres ofte på en slik måte at stivelsesinnholdet blir altfor høyt, og derfra kommer svært mange helseproblemer.

Det er gjennomført forsøk på å bløtlegge høy til hester som allerede har disse problemene, og det med godt hell. En fôranalyse tatt av høyet før og etter bløtlegging har vist dette godt, og her er det ikke snakk om at vektforskjell spiller noen rolle. Tørrstoffprosenten er den samme før og etter bløtlegging ettersom det oppbløtte høyet også tørkes på ny før kontroll.
På bare et par timer i vann, kan høyet gå fra å ha et stivelsesinnhold på 20%, og helt ned til 12%. Det er 8g stivelse bortevekk på kun noen timer.
Jeg går ut i fra at den samme metoden kan brukes på alleslags plantedeler, men at hardhet og størrelse på disse vil spille noen rolle.

Forøvrig later det til at smakeligheten på høyet ikke er helt den samme etter bløtlegging - i allefall setter mine opp et forskrekket uttrykk når de har fått bløtlagt mat

(Tørrstoff er det som er igjen i vekt i noe, etter at det er blitt oppbevart ved 100g i ett døgn.
I rent vann er det altså 0g tørrstoff, siden vann fordamper ved 100g.)

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat