Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-11, 22:31   #92
HeleneV
Medlem

HeleneV sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Det er jo gjerne en holdning i samfunnet at mennesker som er overvektige er late og ikke har selvkontroll. Jeg synes det er så trist, for det får jo bare oss som er overvektige til å føle oss enda mer som tapere. Og jeg tror faktisk at det er gjort undersøkelser som viser at overvektige blir diskriminert mot i arbeismarkedet. Noe som jeg synes er veldig trist. Hvorfor skal jeg gjøre en jobb dårligere enn noen som ikke har problemer med blodsukkerkontroll? Og det at vi skal være kunnskapsløse er faktisk veldig ofte en kunnskapsløs uttalelse. Jeg kan mye om prinsippene til Grete Roede, Libra, lavkarbo og fra helsemagasiner og lignende. Jeg har lest mye om ernæring og slanking opp igjennom årene. Jeg har jo slanket meg siden jeg var 16. Det siste året har jeg jo faktisk lyktes og takker venninna mi for at hun tok meg med på foredrag med Dag Viljen P. Jeg er takknemlig for all den kunnskapen jeg får her inne. Dere er alle fantastiske mennesker.

Jeg hadde hørt på deg Helene. For jeg tror ikke at vekt og kunnskap har en direkte sammenheng. Jeg er sikker på at du er veldig dyktig i jobben din!

Heldigvis ser det ut som at det ikke lengere bare er fokus på at "overvektige spiser for mye og eller feil, punktum". Man har flere grunner til overvekt enn bare denne ensidige vinklingen; arv, hypothyreose, PCOS, diabetes (som også man kan få nettopp pga overvekt). Dog er det fremdeles en lang vei å gå. Det er ikke lett når det er dobbelt...

Jeg har bestandig vært rund. Helsesøstra prøvde å få mamma til å slanke meg når jeg var baby... Jeg beynte å slanke (sulte) meg når jeg var 11 år. Husker jeg "elsket" følelsen av å være sulten. Da jeg var i tenåra frem til jeg ble gravid var jeg slank, da var jeg 68 kg og 165cm. Godt trent, men spiste jo helt, helt feil! Et eple eller en potet på en dag, trente 12-15t/uka og stod opp om natta og trente.. Da nådde ikke stammen opp til den øverste greina, for å si det slik.

Jeg har begynt så smått å rusle litt raskere ned i vekt nå, og det er jo bra. Men jeg må si at jeg (som alle andre slankere) er livredd for å gå opp igjen disse kiloene jeg jobber meg ned, og kanskje få ekstrakiloer i tilllegg!

Det er også en av grunnene til at jeg vurderer GBP.

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat