Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg
Opprinnelig lagt inn av sols, her.
Husk nå på at villfisken( den første som går er sannsynligvis tunfisken) er utryddningstruet. Så akkurat det er vel en dårlig trøst , når det kommer til økologi, miljø.Om du mener at fisken er lavere i næringskjeden og dermed ikke kan ha det så vondt som ku og sau, og derfor kan spises med større velbehag..... hm...... det er vel et utopisk bedrag.
Det at det knapt er mat nok til alle på jorda, og ihvertfall ikke kjøtt, fisk, egg, melk til alle mennesker på jorden er et tankekors for oss, som bare vil spise ennå mer fordi vi er for feite. Huff jeg kjenner det er til å bli syk av........
Ser du er opptatt av humler, hva med bier, de er også svært forstyrret om dagen, de forvirres av sannsynligvis, mobil stråling og skjønner ikke hvordan de skal komme tilbake til bikubene, i USA har de dødd i enorme hopetall.
Jeg sender ønsker om en bedre verden og om at alle tenker seg om og at dette ikke er en tråd som skaper ufred og krig...........
Litt blandaball mellom dyrevelferd og miljøproblemene her. Nei, jeg glemmer nok ikke at også fisken kan føle smerte - det har vel forskerne omsider begynt å innse. Sånn sett kan man trekke dette helt ned til reka og blåskjellet. Jeg har ikke noe godt svar - veggis blir jeg bare ikke.
Joda, tunfisk (mange arter) og hai (en herskare av arter) er under sterkt press, og kysttorsken, ueren og ålen står på den norske rødlista.
Humler er også bier. Det med strålingsforstyrrelse har jeg ikke hørt, det høres nok mer ut som en hypotese. Men at den store biedøden er et kjempeproblem for birøktere er kjent. Dette er imildertid i hovedsak et problem for dem som lever av honningproduksjon og ikke et miljøproblem. Årsaken til biedøden er ikke helt kjent, men virus og andre sykdommer er en av teoriene. Det at arter av humler og andre bier dør ut er imidlertid et helt annet problem som først og fremst kommer av at vi ødelegger deres levesteder, i tillegg til bruk av insektisider.
Når humler og bier er borte kan også menneskene pakke sammen. Einstein har sagt at om alle bier døde ut ville menneskearten ha 4 år igjen på jorda.
Igjen; alt henger sammen med alt. Å leve hundre prosent etisk er komplett umulig. Det er en miljø- og/eller velferdshake ved alt vi forbruker.

|