Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 12:33   #82
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det blir jo litt enkelt å si. Jeg har lest om tidligere norske slakteri-ansatte som har blitt vegetarianere eller hatt lyst til å bli det pga. det de har sett, de har gått ut og sagt at selv om dyr har det bedre her enn mange andre steder, er det ikke til å komme unna at det er MYE lidelse i norske slakterier også. Ja, på gårder også. Jeg blir like oppgitt når folk snakker om de glade norske dyrene som har det så fantastisk, som du og andre blir av oss veganere som tenker motsatt. Du skal få lov å ha din mening altså, men jeg står fast på min egen, heldigvis.

Enda en ting som til tider irriterer meg noe helt grenseløst ille er når folk ikke klarer å skille mellom meninger og fakta, men fordi jeg respekterer deg Photo skal jeg moderere meg etter beste evne (så du slipper å gjøre det om jeg blir ufin).

Du kan mene at himmelen er grønn til du blir grønn i fjeset. Du kan også mene at vegetarkost er fullverdig og sunt, eller at frittgående høns eller melkekyr på beite har det ille med all din viljes makt. Det som er så flott med fakta er at jeg ikke egentlig behøver å forholde meg til denslags subjektivitet. Klart, det er mye f**nskap rundt i verden, men om du gidder å sjekke ut linkene jeg postet i ste får du kanskje et litt videre syn på ting. Jeg håper i allefall du er åpen for fakta, har jo skravlet endel med deg her inne og du slår meg som noen som tenker selv og oppsøker informasjon, fremfor en som ubetinget lar følelsesmessige apeller lure deg til et bastant, trostbasert synspunkt på ting.

Industrijordbruk er faktisk det værste vi gjør mot planeten. Hvorfor er det så ille at jeg velger å spise en bit av ei ku eller en gris som per Norsk lovgivning antageligvis har hatt et bedre liv enn mange av hundene folk eier har? Jeg kjøper kun kjøtt med "Norsk storfe" eller "Norsk svin" på innholdsfortegnelsen. Har du noengang tenkt på hvor mange dyr, og hvor mange kvadratmil natur som har gått tapt for soyapølsene og tofukjøttdeigen din? Jord som tynes til den er død og ubrukelig både for bønder og natur, før industrien hugger ned nye områder natur for å ha dyrkbar jord i noen få år til..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat