Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 14:17   #86
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Men hvor kommer maten til dyra vi spiser fra da? Er ikke det industrijordbruket? Dersom 90 % av energien forsvinner når den går gjennom dyret i form av planteføde fra industrijordbruket, vil vi jo kunne klare oss med 10 prosent av dette industriarealet dersom alle åt planteføde direkte (uten at det gikk gjennom dyr).

Bare for å erte deg, altså. Jeg er verken religiøs eller veggis. Men jeg mener ikke nødvendigvis at det er etisk høyverdig å spise dyr, selv om jeg gjør det.

Lar meg ikke erte så lett, er såre enig med deg! Griser og kyr er ikke laget for å spise korn og soya noe mer enn vi er. Å fóre dyr med det som regnes som "menneskemat" er idiotisk, for som du selv har presisert hadde både naturen og dyrene selv hatt godt av å få beite fritt, og plantematerien de da hadde spist inneholder i hovedsak cellulose som vi uansett ikke kan fordøye.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er vekselvirke og beitedyr den mest bærekraftige løsninga. Dyrene lever et bedre liv og spiser det som er sunt for dem og som vi uansett ikke kan nyttegjøre oss av, og de av oss som ønsker å spise fuglematen som ellers ville gått til dyreføde kan gjøre det.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat