Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 21:11   #35
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Spise store mengder

For meg så var det en diger øyeåpner å jobbe med rusmisbrukere i rehab, fordi jeg startet å forandre livet mitt (lavkarbo/slanking/etterhvert 40 kilo ned) samtidig med klientene. Og jeg oppdaget på gruppesamtaler og i behandlingsprossessen med dem at det var de samme tankegangene som styrte oss både mht mat og rus. Det er liksom ikke egentlig så nøye HVA som styrer oss; men når mennesker har en eller annen "skam" som påvirker livet deres i stor grad så viser det seg at avhengighetstankene, unnskyldningene og strategiene er veldig like uansett avhengighetstype. Og hvis vi har lært dette i ung alder så vil det styre oss på mange områder senere i livet fordi mønstrene er så innarbeidet. Det sitter virkelig i ryggmargen, som en slags refleks som vi ikke klarer å fri oss fra hvis vi ikke jobber med det.

Jeg har hentet min kunnskap fra behandlingstilbudet i Tyrili hvor jeg jobbet, og fra utallige samtaler med klientene. Hvem skulle trodd at man kunne bli rehabilitert selv, bare gjennom jobben? Jeg var utrolig heldig, både jobben og kunnskapen kom på rett tid i livet, og jeg trengte det virkelig. Bare det å kunne SE disse påvirkningene fra barndommen min var nok til at jeg klarte å hente meg inn i livet, slanke meg 40 kilo og kvitte meg med et destruktivt og langvarig forhold. Det var liksom endelig noe som løsna, slik at jeg våknet opp og kunne se klart.

Veit ikke om det er dette du leter etter, men her er i hvert fall noen linker:
Barn av rusmisbrukere
Pårørende
Kurs i rus og psykiatri
Hva er kognitiv terapi

Massevis av sånne: og gode dager ønskes deg!

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat