Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-04, 00:26   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Sears: Hvis vi får i oss for mye proteiner fra ett måltid, vil også insulinkonsentrasjonen begynne å øke fordi kroppen ikke vil at en masse overflødige aminosyrer skal flyte rundt i blodet.

* Dette er tull. Jeg vil like å se at noen får i seg sååå mye proteiner. Det er riktig at kroppen bare klarer å nyttiggjøre seg ca. 30 gram protein per måltid, men det er ganske mye mat!

Sears: 'kroppen sier jeg får gå i gang med å bryte ned muskelmasse, og så gjør jeg mye av proteinet i den muskelmassen om til karbohydrater.'

* Jeg henviser igjen til den vekta - musklene blir ikke borte! Dessuten sier Sears her i mot seg selv, for plutselig ville kroppen bryte ned proteiner til karbohydrater, hvorfor var det da så ille med disse proteinene i maten nettopp...?



To gode poenger som jeg også har tenkt på ... Atkins er jo i realiteten ikke noen HØYproteindiett i forhold til Sonen. Man bruker bare en annen metode (kroppen selv) til å finne ut når det er nok.

Opprinnelig lagt inn av MHM

* Angående arakidonsyre i kjøtt og eggeplommer, så er det noen nye studier som bekrefter det jeg har ment lenge. Det er ikke mengden arakidonsyre i mat som er avgjørende for mengde arakidonsyre i kroppen. På samme måte som kolesterol i mat ikke spiller noen rolle for kolesterolmengde i kroppen.



Så flott at det har kommet slike studier! Jeg har nemlig tenkt akkurat det - at når kolesterol i kosten ikke har noe å si for kolesterolet i blodet, så kan det være at det er det samme med arakidonsyre. Han skriver for øvrig også at man skal være forsiktig med store mengder Alfa-linolensyre (som finnes i valnøtter og linfrø) fordi arakidonsyre dannes av det... men det er en annen greie... og store mengder, hva er det? (Retorisk spm )

Opprinnelig lagt inn av MHM

* Det er ikke vist at mettet fett øker insulinmengden i blodet. Hvis legen din også påstår det, så er jeg veldig interessert i å se dokumentasjon, for jeg har lett!



Det er ikke legen min som sier det, Sears sier at det "ikke er like ille som arakidonsyre, men uønsket". Legen min gir meg bare beskjeder, samt hefter om Sonen - har ikke hatt energi til å diskutere så mye med ham ennå... Men jeg skal be om å få noen referanser neste gang.

Jeg tror ikke at mettet fett er farlig, men jeg har ikke mye å støtte opp den meningen med. Jeg ser det bare slik at vi alltid har spist kjøtt, og selv om industrielle husdyr er noe annet enn vilt i steinalderen er det naturlig for oss å spise mettet fett. Fisk har umettet fett i seg fordi de lever i kaldt vann og fettet må være flytende - vi lever ikke i kaldt vann ( litt teit formulert, men...) Vi er skapt til å spise en variert blanding av mat, mener jeg.

En annen sak er vel at man bør være fysisk aktiv hvis man skal spise mettet fett, at det ikke er så bra for stillesittende personer - eller tar jeg feil?

Jeg er veldig glad for alt du skriver! Ser ikke på det som et angrep, jeg spiller jo "djevelens advokat" her . Jeg vil bare belyse disse tingene, og jeg synes jeg har fått kjempegode svar. Tusen takk!!! Skal skrive ut innlegget ditt og pugge det før jeg går til legen...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat