Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg
Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man velger å ikke spise dyrene, fordi man synes synd på de. Egentlig er det et valg ikke alle har muligheten til, og det er finnes flest mennesker i den vestlige verden som har råd til å plukke bort mat frivillig.
Det letter kanskje samvittigheten også når man protesterer ved å velge å ikke spise en type mat. Man slipper ganske enkelt å engasjere seg mer i problemet med dyreplageri, fordi man har valgt vekk kjøtt fra menyen. For noen er det kanskje tilfredstillende nok, og man føler kanskje at man har en sjel som er ren og god - uten biff i kjøleskapet?
Jeg vil ikke personlig bidra til den næringen og gjør ikke det - enkelt og greit. Det betyr heldigvis ikke at jeg ikke støtter dyr på andre måter enn ved å ikke spise dem. Alle veganere jeg kjenner er involvert i dyre- og menneskevern på en eller annen måte, oftest flere. Aktive i diverse organisasjoner osv. Og ja, jeg føler meg "renere" i sjelen når jeg ikke er med å bidra til den næringen, det stemmer det.