Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-11, 10:30   #114
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Helt ærlig får jeg ikkedårlig samvittighet for å spise kjøtt av å se slike videoer.
Her til lands, og det ER faktisk her til lands vi må tenke utfra, blir ikke dyrene behandlet på langt nær så grovt,selv om det både er og virker brutalt med industrislakterier.

Hva JEG gjør for å holde min samvittighet "ren" er å rett og slett unngå å gafle i meg importert kjøtt.
Her til lands har vi strenge krav til hva som får bli mat og ikke, og jeg velger å stole på at mattilsynet gjør jobben sin på slakteriene. Dyr som er for møkkete ved slakt vil ikke bli menneskemat på grunn av faren for e.coli, og bonden som leverer de møkkete dyrene vil ikke få noen særlig fortjeneste. Ergo tjener bonden på å holde dyrene rene.

Syke dyr, dyr med sårskader etc, er alle dyr som ikke skal spises. Ergo får bonden heller ingen fortjeneste på disse.

Jovisst kan dyreholdet i seg selv forbedres kraftig, men folk er faktisk ikke villige til å betale for det når de kommer i butikken. Økt pris på selve dyreholdet fører til økt pris på kjøttet. Enkelt og greit.

Når det kommer til dette med "å, stakkars dyrene som må døøøø"... vel. I USA er det nå blitt forbudt å slakte hest. Man trodde vel kanskje man gjorde dyrene en tjeneste, men dengang ei. Istedet for å slakte dyrene i USA, blir de nå transportert til Mexico eller Canada i stedet. USA er stort. Stort nok til at mange dyr kreperer av utmattelse, sult eller tørst underveis.
I tillegg kommer alle de dyr som ikke blir transportert avgårde for slakt. Mange slippes bare løs for å klare seg selv, og dette er utvilsomt et resultat av finanskrisen der borte. Mange dyr finnes bundet til et tre langt pokkerivold unna folk. De heldige blir oppdaget i tide og reddet eller avlivet av forskjellige animal shelters. De mindre heldige blir ikke oppdaget før det er for sent.

Jeg vet det virker litt OT å dra inn dette forbudet, men SÅ galt kan det faktisk gå om man ikke tenker grundig nok gjennom en problemstilling før man går til aksjon.

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat