Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-11, 18:31   #119
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Begynn i det små med dere selv. Personlig har jeg konsekvent gått over til økologiske varer når det er tilgjengelig.

Bacon for eksempel; www.grostadgris.no Det ser ut til at grisene der har det helt allright helt til de blir mat. Ikke er kjøttet tilsatt nitrat/nitritt heller.

-

Den der skal noteres bak øret! Selv om jeg ikke mener dyrehold her i Norge er noe utpreget grusomt så skader det jo ikke å kjøpe direkte fra en gård med høye standarder den dagen man faktisk får råd til det! Bedre levevilkår for dyra, enda mer næringsrikt kjøtt for oss, og man "stemmer med lommeboka" og gir et klarest mulig signal til bøndene om at slik drift faktisk kan være lønnsomt.

Bestemor kjøpte også halv gris til jul før, samt bøtte med blod, og lagde ribbe og steik, blodklubb, syltelabb og sylterull fra bunn av. Det hadde jo vært en utrolig fin juletradisjon å dra i gang den dagen man stifter familie.

Litt off topic, men jeg er i grunn gørrlei av hele "industri"-biten når det gjelder mange forbruksvarer. Ta for eksempel kjøtt fra FirstPrice.. Akkurat samme kjøttråvarer som Gilde, slaktet på samme sted, men fordi endel ledd i formidlingen (som PR og reklame) kuttes ut er det mye billigere. Et minst like grovt eksempel på dette er plateindustrien, der mediet man kjøper koster mer, man har stadig mindre rettigheter på produktet man kjøper, og alikevel sitter artisten som faktisk har produsert noe igjen med noen få magre kronestykker på plata du kjøpte til 200kr.

Er enda godt folk begynner å forstå at dette er en utdatert næringsmodell og at grådige mellommenn som faktisk ikke bidrar med noe vesentlig kan kuttes ut! Om jeg lager et album og selger det på nett til 100kr plata (med fulle rettigheter til å kopiere, ta backup, legge på mp3-spillere osv.) trenger jeg bare å selge 10.000 plater før jeg er millionær. Går jeg gjennom et plateselskap koster plata 150-200kr, og salgstallene må opp mot 300-500.000 før lønna er seks-siffret.

Samme gjelder i grunn kjøttnæringen. Forstår ikke hvorfor kjøtt skal være noe dyrere fordi bonden lar dyra gresse (som sparer mye på innkjøp av fór, gjerne korn og mais, som dyrene uansett ikke bør spise), kjører dem rett til slakteren, og selger det selv eller i butikken? Virker forferdelig merkelig at det skal være billigere å gå igjennom et nettverk av transportører, slaktere, mediegiganter, fórprodusenter, og denslags.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat