Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-11, 18:57   #121
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

At lavkarbere sitter og stiller slike spørsmål om kostholdet ditt, det er vel tidenes selvmotsigelse. De skal helst ikke bli dømt og få stilt noen spørsmål ved sitt eget kosthold, men å fornærme deg som er veganer, det er tydeligvis nesten en selvfølge?

Jajja..

Det er vel ingen selvmotsigelse? Jeg spiser slik jeg gjør fordi jeg etter flere år med bøker, artikler, og andre selvstudier vet at dette er den sunneste måten å spise på. Dermed er det null problem for meg å "forsvare" kostholdet mitt ovenfor de som tror at grandis er sunt fordi den er nøkkelhullsmerket. Man kan nemlig ikke diskutere med fakta.

Det jeg også vet er at man som vegetarianer må være svært påpasselig med å få i seg alt kroppen trenger, og at man som veganer faktisk ikke kan få i seg alt kroppen trenger uten kunstige tilskudd (som aldri vil være likeverdig med å få det fra en naturlig diett).

Det er på basis av den kunnskapen om kost, ernæring og helse jeg besitter at jeg spør og graver litt når jeg får sjansen til å prate med en som velger en så stor livsstilsendring. Dersom noen er i mot industrislakt og velger å bli vegetarianer vel vitende om at de må passe svært godt på hva de spiser så har jeg nada problem med det.

Når folk derimot hyler og skriker om dyremishandling som, let's face it, veldig mange unge, nykonverterte veganere gjerne gjør på bakgrunn av et par brosjyrer og pr-filmer fra de værste tilstandene det er mulig å finne... Da blir jeg oppgitt. Når folk i tillegg går så fem på at de faktisk tror at det å være veganer er det fysiologien vår er laget for; at det er sunt, eller når noen nekter å se at man vil ha større innvirkning på dyrenes velferd om man stemmer med lommeboka fremfor å lukke ørene, åpne kjeften og videreformidle ekstrempropaganda... Det er ikke rart mange som tar dette valget føler dere blir "angrepet", når dere har så mange høylytte skrikhalser i frontlinjene som ikke nødvendigvis representerer deres syn på ting.

Et argument dyrevernsveganere ofte har kreative svar på er det at grisene, kuene, fuglene og sauene vi bruker til matproduksjon er så hardt avlet, så fjernt fra sine ville forfedre at de faktisk aldri ville overlevd utenfor en går. Om alle ble veganere ville så godt som alle matdyr dødd ut, hele arter ville gå tapt. Det mest kreative svaret jeg har fått..? "Da får vi fortsette gårdsdriften da, men ikke spise dem! *himle med øynene over hvor teit jeg var*"

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat