Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-11, 16:29   #142
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis stresset dyrekjøtt ikke smaker godt, burde vel alt unntatt vilt smake grusomt. Tviler på at noen norske dyr IKKE er uhyre stresset på et slakteri?

Tja, jeg spiser fjørfe fra Holte gård. De har eget slakteri, og jeg tror faktisk ikke det finnes en særlig mer human måte å avlive dyrene deres på.
De er jo et unntak foreløpig i dette landet, men hvis vi blir mer bevisste på hva vi velger å putte i munnen, vil industrien følge etter. Vi har faktisk makten sånn sett. Her er noen sitater fra hjemmesiden:

"En fordel med et eget slakteri på gården er at fuglene slipper transport over lange avstander. Dette minsker skader på fuglene og utsetter dem for mindre stress.
Ved slakting hentes fuglene til slakteriet flere ganger om dagen for at de skal tilbringe kortest mulig tid i transportkassene. Minst mulig stress og lidelser på fuglene er positivt for strukturen og smaken på kjøttet.
En fordel for fuglene er at de slaktes manuelt og slipper å henge levende etter beina på et transportband før avliving. Hos oss legges fuglene manuelt i en elektrisk avliver, som bedøver dem før de avlives."

"Vi prøver å gi fuglene et lykkelig liv og en «verdig død».
Når fuglene er klare til å slaktes, blir de hentet av en de kjenner (som har vært med i det daglige stellet), plassert i kasser og kjørt den korte veien til slakteriet.
Der blir de løftet ut av de samme personene som så legger dem i en elektrisk avliver.
Dette gjør at du kan spise produkter fra Holte Gård med god appetitt og god samvittighet fordi du vet at dyret har hatt et godt liv og har endt sine dager på en så god måte som vi ser er mulig."

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat