Sv: Prosjekt: IFORM løpet 2011:)
Jeg har meldt meg på Sentrumsløpet (10 km) i mai, og har lært ørlite om hvordan jeg skal trene.. Jeg løper 3 ganger i uka, eller dvs. - befinner meg på tredemølla Først varmer jeg opp i ti minutter med rask lange og supersakte jogging. Så tar jeg noen minutter pause, før jeg begynner "ordentlig". For å trene utholdenhet, så øker jeg sammenhengende løp med 1-2 minutter pr. gang jeg trener. Begynte vel med 4 minutter (sakte), og holdt på å daue Neste gang var det 5 minutter, så 6 osv. Nå løper jeg 20 minutter i strekk. Har du som mål å gjennomføre, eller å gjennomføre på best mulig tid?
Iallfall, som jeg har fått med meg, så må man trene kondis og intervalltrening (variert intervaller, f.eks 4 min løp og 2 min ganger, eller 2 min løp og 1 min gange), og hvis du løper på tredemølle så bør du stille inn intervallene på den farta du til slutt vil løpe på (f.eks på 10 km/t om du vil gjennomføre på en halvtime), så kroppen får øvd seg på den farta.
Også må man passe på å ikke bli for ivrig, for å unngå overtrening og skader. Kan høres rart ut at man kan bli overtrent med 3-4 timer i uka, men man kan visst det. Musklene blir ikke overtrent, de er visst "flinke" til å tilpasse seg, men det er snakk om overbelastning på sener og ledd. Jeg merket det h er om dagen selv med litt vondt i kneet, og må ta det rolig noen dager.
Og.. som jeg har skjønt.. trener du 3 dager i uka, skal 1 av de være langkjøring, og 2 av dem intervaller.
Dette er iallfall sånn ca. det som jeg har lest meg opp på temaet, for jeg er veldig interessert i temaet selv.
Gøy å ha noe å ha et mål for treninga, lykke til!