Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-11, 09:03   #2
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Prosjekt: IFORM løpet 2011:)

Jeg har meldt meg på Sentrumsløpet (10 km) i mai, og har lært ørlite om hvordan jeg skal trene.. Jeg løper 3 ganger i uka, eller dvs. - befinner meg på tredemølla Først varmer jeg opp i ti minutter med rask lange og supersakte jogging. Så tar jeg noen minutter pause, før jeg begynner "ordentlig". For å trene utholdenhet, så øker jeg sammenhengende løp med 1-2 minutter pr. gang jeg trener. Begynte vel med 4 minutter (sakte), og holdt på å daue Neste gang var det 5 minutter, så 6 osv. Nå løper jeg 20 minutter i strekk. Har du som mål å gjennomføre, eller å gjennomføre på best mulig tid?

Iallfall, som jeg har fått med meg, så må man trene kondis og intervalltrening (variert intervaller, f.eks 4 min løp og 2 min ganger, eller 2 min løp og 1 min gange), og hvis du løper på tredemølle så bør du stille inn intervallene på den farta du til slutt vil løpe på (f.eks på 10 km/t om du vil gjennomføre på en halvtime), så kroppen får øvd seg på den farta.

Også må man passe på å ikke bli for ivrig, for å unngå overtrening og skader. Kan høres rart ut at man kan bli overtrent med 3-4 timer i uka, men man kan visst det. Musklene blir ikke overtrent, de er visst "flinke" til å tilpasse seg, men det er snakk om overbelastning på sener og ledd. Jeg merket det h er om dagen selv med litt vondt i kneet, og må ta det rolig noen dager.

Og.. som jeg har skjønt.. trener du 3 dager i uka, skal 1 av de være langkjøring, og 2 av dem intervaller.

Dette er iallfall sånn ca. det som jeg har lest meg opp på temaet, for jeg er veldig interessert i temaet selv.

Gøy å ha noe å ha et mål for treninga, lykke til!