Sv: Alternativ til p-piller?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Men nå er det vel normalt svært lite av blødningene som faktisk er blod. Mulig jeg vakler litt nå, men kroppen samler vann i forkant av en menstruasjon til blødningene, så hvor mye blod man mister er som regel ikke stort. Igjen er det de med unormalt sterke blødninger, men det er jo igjen utenfor normalen.
Ellers er jeg veldig med på tankegangen til Kitt at det jo er en kunstig tilstand, og det er et tankekors i seg selv. Det skal også en del forutsetninger for blodpropp til sammen med det å ta hormonprevansjon, men det kan være greit å være obs. Legen min tok ikke blodprøver av meg første gang han skrev ut p-piller til meg, men han spurte grundig om familiehistorie, mine vaner i forhold til røyking etc.
Skal man først tenke litt større på det å ta hormonprevansjon så er nok p-ring og hormonspiral det beste for kroppen (og fiskene ), ettersom det kommer jevne doser lokalt, og ikke store doser via piller eller sprøyter.
At man ikke skal ha hatt barn før man setter inn hormonspiral har jeg fått fortalt at ikke er så farlig, men det kan være en fordel at man har vært gravid, f.eks om man har gjennomført en abort. Men jeg kjenner flere som verken har barn eller har vært gravid som har fått satt i hormonspiral, det kan bare være litt vanskeligere å plassere den, og det er større fare for smerter, ettersom kanalan opp til til livmora er trangere.
En annen ting som er greit å være obs på er dersom man har pcos, noe som ikke er så uvanlig for f.eks overvektige kvinner. Da vil vanlige p-piller gjøre vondt verre for hormonbildet, og alternativer som Diane og Yasmin bør vurderes.
Jada ... Jeg har vært igjennom hundre runder med en haug gynokologer om prevansjonsmiddel, og selv om det går greit med p-piller (yasmin), så er jeg hele tida livredd for å glemme å ta pilla mi, og skulle ønske hormonbildet mitt tillot meg å sette inn en hormonspiral, men det kan jeg ikke på grunn av østrogendominans . Jeg trodde faktisk at man MÅTTE ha født barn for å ha kobberspiral, Kitt, men det går altså å få satt inn selv om man ikke har født? Det har aldri vært nevnt som et alternativ for meg en gang, men hormonspiral har blitt foreslått flere ganger, inntil jeg fikk pcos-diagnosen, og yasmin-pillene er jo også medisin, og skal hjelpe til å rette opp hormonbildet.
Ellers har jeg hørt at et ganske kurant prevansjonsmiddel med lite bivirkning er progesteronkrem gjennom hele syklusen (de som bruker den medisinelt bruker den kun så og så mange dager i måneden). Men det må man ha resept på, og det er ikke så veldig vanlig at allmennleger skriver det ut.
Sånn lady/baby-comp er en dårlig idé. På like mange år kjenner jeg tre jenter som har blir gravide selv om de har brukt en sånn. Jeg tror den fungerer best andre veien; altså i forbindelse med planlegging av barn. Den tar jo ikke med i regnskapet at man i perioder kan løsne flere egg, hvor lenge spermier kan overleve inne i en etc,
Oiiiiii ... Detta ble langt! Bare with me .
Hei du!
Jo, ladycomp er både for de som bare vil ha prevensjon og de som vil ha barn, mens BABY comp er mer for de som vil planlegge barn.
Den får med seg alt, både eggløsninger og evnt feber, så den er altså helt trygg, på lik linje med p-piller.
Det finnes selvsagt de som blir gravide, men da måler de nok ikke hver morgen som en skal/ bør gjøre.
Virker hvertfall for meg!! Beste jeg noengang har investert i
Ha en strålende dag, og håper du finner det som passer deg best
|