Sv: Lørdagsgodt
Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.
Nå er det helg og jeg har ikek spist noe godt i uka, klart meg bra faktisk.
Gratulerer. Det er veldig lurt å ta minst 14 dager sammenhengende uten søtt eller snacks, da vil "behovet" for det ha sjansen til å forsvinne, og du vil kanskje oppleve at du ikke prioriterer/savner godteriet like mye.
Men nå e rhelgen her, så da vil jeg kunne unne meg noe. hva kan jeg spise? Fleskesvor såkalt bacongull mener jeg å lest at noen bruker, og cola zero? Kan dette være mitt lørdagsgodt?
Fleskesvor/bacongull er i prinsippet ok - sjekk nøye på varedeklarasjonen, så du ikke kjøper det som egentlig er laget av mais og annet guff. Fleskesvoret er veldig salt, så det er lurt å være forberedt på litt midlertidig vektøkning i form av vann - og ikke få panikk...
Hva angår cola zero og pepsi max etc er det individuelt om man tåler det eller ikke. Noen opplever blodsukkersvingninger som følge av det, andre ikke. Så lenge det kommer i tillegg til, og ikke istedet for, rent vann, kan det fint være lørdagskos. 
Liker også godt chilinøtter eller saltede nøtter, kan jeg spise det? Er ikke særlig begeistret for 70% sjokolade, men har noe marsipan med sånn mørk sjokolade på, dette går?
Chilinøtter er ikke lavkarbo - peanøtter har høyt karbohydratinnhold i seg selv, og det "skallet" rundt dem er jo laget av mel...
Nøtter er enda en sånn individuell ting - noen kan fint spise litt, andre går overhodet ikke ned i vekt om de spiser det. Du bør slå opp næringsinnholdet i forskjellige nøtter - de "lovligste" er paranøtter, valnøtter, hasselnøtter og mandler. Dessverre har pistasj-, pea- og cashewnøtter ganske høyt karbohydratinnhold.
Hvor mye karbohydrater er forresten en anfealt dagsdose for å gå ned ca 1 kg om dagen, eller annenhver dag?
Jeg ser du mente "i uken", ikke "om dagen". Husk at stress ikke fører til noe godt - gi kroppen den tiden den trenger. Hvor mye karbohydrater er egentlig avhengig av hvilken kostfilosofi du ønsker å følge. Dersom du vil følge en ketogen retning, vil du måtte begrense dagsinntaket til 20 kh eller mindre.
Hvordan regner man ut antall karbo hvis man kjøper en pakke som det står pr 100 g, og det er da 10 karbo i den?
Her forstår jeg ikke helt hva du spør om? De fleste matvarer oppgir mengde karbohydrater per 100 gram. Hvis matvaren har 10g karbohydrat per 100 gram, må du veie den mengden du vil spise, og regne det ut, eller la et program som diett.no regne det ut for deg.
|