Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-11, 20:23   #26
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Sukkerfri sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av surflover, her.

Jeg synes det er vanskelig å lese innholdet i sjokolader og annet sukkerfritt. Kjøpte en sjokolade på Coop obs! fra Plamil (?) mørk sjokolade72% uten sukker. På innholdet står det:
Karbohydrater 41.4 g
derav sukker 0.4 g

Hjelp anyone som kan dette?

Holdt meg helt unna sukrin, og kunne ikke forstå hvordan folk kunne "fråtse" i dette... Men så oppdaget jeg plutselig dette med sukkeralkoholer

Sukrin er jo ikke vanlig i sjokolade. Den sjokoladen du fant der er nok den første jeg har sett som bruker xylitol som søtning, men den er i samme familie som Maltitol og dermed godkjent. Problemet ditt derimot er at du ikke vet hvor mange av de 41g karbohydratene du skal se bort ifra. På 72%Cloettaen ( som bruker Maltitol), per 100g så er 35g karber, derav 1g sukkerarter og 25g sukkeralkoholer. Det betyr at du sitter med 16 karber > 1g sukkerarter. Jeg ville telt noe liknende på din sjokolade for å være sikker.