Tenkte jeg skulle dra opp denne tråden igjen...
Nå har det jo gått en stund siden sist, men benet er egentlig ikke så veeeeldig mye bedre. Det er, som alltid, vanskelig å forklare, men det er jo ikke direkte vondt! Det vil si, jeg får ikke vondt av å gå rundt (trener ikke noe for tiden, og har ikke gjort noe skikkelig trening siden jeg fikk det), men det er bare veldig ubehagelig, og derfor blir det jo også til at jeg går rundt og tenker (og bekymrer megfor)/på det. Kan jo komme med et eksempel:
Om jeg, la oss si, sitter ved spisebordet og har benet liggende oppå en stol, strekker jeg tærne fremover slik at oversiden av benet strekkes. Det gjør ikke direkte vondt, men det er som om muskelen ikke er noe fleksibel, og rett og slett blir trukket litt for stramt over benet. Tenk noe á la om man prøver å strekke pekefingeren for langt ut - ikke vondt, men stramt.
Når jeg så slapper av med benet igjen, og lar det ligge på stolen, er det som om muskelen... hmm, vanskelig å forklare... nesten som når man prøver å strekke en muskel litt for mye, for fort, eller om man begynner å løpe uten å tøye. Det blir kanskje litt mer "vondt-aktig" da, og det er mer på den harde delen av benet, på venstre siden av skarpleggen. En annen assosiasjon jeg kom på er at det nesten er som om muskelen "trekker seg" litt for stramt sammen over benet igjen, som om den "kjemper" imot å bli tøyd.
Den eneste forklaringen for følelsen jeg har kunnet komme med så langt er stramt - jeg vet, jeg bruker det veldig mye, men det er altså sånn.
Et annet scenario er når jeg sitter i bilen, for eksempel på vei hjem fra skolen, og har bena strukket ut foran meg ned mot gulvet. Venstre er jo (selvfølgelig) helt avslappet (det er jo helt friskt), men det høyre benet klarer jeg liksom ikke helt å slappe av med: igjen, det er som om muskelen er for stram, og ikke helt klarer å "slippe taket"/slappe av. Følelsen minner litt om det første eksempelet mitt: det er ikke komfortabelt å ha benet strukket rett frem og ned på gulvet, men er mer komfortabelt om jeg har det liggende på kors over nedre del av venstre legg. Jeg skjønner ikke helt hva det kommer av, og det blir jo til at jeg sitter og "romsterer" mye med beina for å finne en komfortabel stilling!
Har jo også, etter anbefaling fra fysio, skaffet meg hælkapper (disse), og bruker dem stort sett når jeg er på skolen (i klasserommet), og også når jeg går ute. Når jeg er hjemme går jeg uten sko, så da blir de ikke brukt. Men, det jeg har lagt merke til når jeg går med innleggene er at utsiden av benet å gjøre vondt: det er liksom litt på yttersiden av skarpleggen, og kan variere fra å være litt lengre oppe på leggen, til å være på nedre del. Dette nevnte fysioen til meg når jeg skulle skaffe de; at om det var betennelse på ytre del av leggen (for jeg har liksom hatt litt vondt på begge deler av skarpleggen), kunne en hælkappe gjøre det verre. Det som gjorde til at jeg til slutt skaffet de er at det var vondt mest på den indre delen av leggen sist gang jeg var hos fysio, så derfor sa han at vi skulle prøve det. Jeg fikk også en runde med sånn sjokkbølgebehandling sist gang jeg var der, og det var på indre del av leggen.
Mamma har ringt fysioen igjen og jeg har time nå på onsdag (han hadde ikke ledig time før). Jeg har også fri uken som kommer, så det blir veldig lite gåing (kun rundt i huset), men jeg merker at jeg blir veldig bekymret, og ikke minst oppgitt.
Jeg er jo bare 16 år gammel, så tanken på at jeg kanskje må gå rundt med dette resten av livet, er noe jeg håper er forståelig nok, fryktelig deprimerende... Er vanligvis ikke sånn sutrete av meg, spesielt ikke her på forumet, men som sagt så blir jeg ganske redd når jeg har gått med det i cirka to måneder nå uten at jeg har blitt helt bra. 
Noen som har noen trøstende ord her? Jeg masserer benet nesten hver dag, vekslende med knoklene (ikke kjempehardt; i sirkelbevegelser nedover benet) og fingrene (også vekslende med sirkler og med et jevnt trykk nedover), med en ganske fet fuktighetskrem, og jeg tøyer også to eller tre ganger med hovedsaklig to strekkøvelser: den ene er den vanlige man bruker når man har benhinnebetennelse, der man står på trappa med den bakre delen av føttene hengende ned over kanten (vanskelig å forklare), og den andre har jeg på en måte modifisert litt selv for å få til å strekke oversiden av benet - jeg løfter rett og slett benet litt opp i lufta rett frem, og "skyver" tærne frem slik at jeg kjenner at det strekker litt på oversida. Jeg holder øvelsene i cirka 15-20 sekunder, og setter så foten langsomt ned igjen, og roterer forsiktig på ankelen for å "løsne" litt.
Det er også et par ting jeg er usikker på:
- Om jeg bør fortsette med hælkappene, eller om jeg skal ta en pause (til jeg skal til fysio på onsdag, for eksempel).
- Om jeg bør fortsette med øvelsene, eller ta pause (ditto).
- Om jeg bør massere mer/mindre, eller bruke mykere (f.eks) eller litt dypere/"hardere" bevegelser
- Om jeg bør bruke en annen krem til å smøre med, noe á la Orudis (betennelses-/smertedempende.
- Om jeg bør ise benet litt forsiktig hver dag (f.eks ha noen isbiter i en knyttet pose, og så inni et håndkle; sistnevnte for at det ikke skal bli for kaldt).
- Om jeg kan prøve litt forsiktig tøye-lignende trening som for eksempel yoga eller pilates - kanskje ikke pilates, for det blir vel litt i overkant, men kanskje yoga? Jeg prøvde det nemlig i går, og benet ble ikke direkte vondt... litt "slitent", kanskje? Beste måten å forklare det på.
- Om jeg bør ha benet hevet når jeg sitter, eller om jeg skal sitte vanlig (f.eks ved spisebordet).
- Om jeg bør unngå å gå i det hele tatt (når det er mulig; vanskelig, i og med at jeg allerede begrenser det så mye jeg kan), eller om jeg skal fortsette å gå litt slik som nå, i håp om at det kanskje tøyer musklene litt forsiktig.
Jeg tror nok at fysioen kommer til å si at vi bør ta et par behandlinger til med sjokkbølgebehandling, for det var det han sa sist, at vi kunne vurdere det om det ikke ble bort med den ene behandlingen. Det som er så rart er at det er ganske mye mindre vondt på venstre side av leggen når jeg bruker hælkappene, men til gjengjeld blir det liksom vondere på venstre side av skarpleggen. I dag, derimot, har jeg kun gått rundt i huset - så jeg har ikke brukt hælkappene - og da kjenner jeg at det er mer vondt på venstre side... 
Om noen har tips eller tanker å komme med så hadde jeg vært evig takknemlig, og selv om det bare er trøstende ord så mottas det med et stort takk.