Sv: Januar/februar-startere! Med vekt og oppskrifter
Jeg MÅ bare skryte av maten jeg laget i går, da det er noe av det mest fantastiske jeg spiser! 
Til meg og samboeren laget jeg reinbiff med soppstuing og smørdampede grønnsaker.
Steker biff på vanlig måte, krydrer med salt, pepper og knuste einebær og lager bearnaisesaus til.
Soppstuing er en pose Toro's Kantarell- og Sjampinjongsaus. Normalt er det 1 dl vann og 2 dl melk, men jeg bruker 1 dl vann og 1 - 1 1/2 dl kremfløte. Brun soppen i godt med smør (bruk hvilken sopp du vil, jeg bruker sjampinjong og/eller aromasopp), gjerne sammen med litt sjalottløk. La sausen koke opp, ha oppi soppen og la den småkoke ca 5 min. Sausen inneholder normalt 6 kh pr 100 gr., men når melken erstattes med fløte går den ned. Soppen inneholder jo ingenting, så denne er godkjent.
Ha ca 1 cm vann i en kasserolle, en god klatt smør, og gjerne 1 ts salt dersom du er glad i det. Kok opp, ha oppi buketter av blomkål og brokkoli, rør godt rundt slik at smøret og vannet kommer på alt av grønnsaker. På med lokk og damp til de begynner å bli møre. Rist på kasserollen et par ganger under kokingen, slik at vannet spruter litt rundt nedi.
I går bevilget jeg meg et glass rødvin til, da dette er et virkelig festmåltid, og vi feiret vår 2-årsdag 
Normalt lager jeg ovnsstekte poteter med hvitløk og sort pepper i stedet for grønnsakene, men i disse diett-tider måtte jeg nesten erstatte de med noe, og da falt valget på smørdampet blomkål og brokkoli. Både biffen og soppstuingen er så smakfulle at det gjør ikke noe med noe litt mildere i smaken.
Vi foretrekker reinkjøtt, men jeg går sterkt ut fra at de aller fleste typer viltkjøtt kan brukes. Vanlig biff fra storfe tror jeg nesten kan komme litt i bakgrunnen smaksmessig i forhold til stuingen og sausen.
Jeg lover at når du først har prøvd den stuingen til biff lager du den flere ganger! 
Såfremst du liker sopp, da :-D
|