Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-11, 13:59   #14
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Sv: Sentrumsløpet 2011 - 10 km., hvordan trener dere?

I starten kan man nok med fordel ha 4 minutter pause mellom intervallene. Man bør ned i restitusjonspuls før man går på et nytt drag. De fleste som er i god form greier seg med to minutter. 8 min oppvarming og fire sett (husk å gjennomføre den siste hviledelen også!) tar dermed 32 minutter.

Hvis man ønsker avveksling kan det være fint å kjøre 17/13, altså 17 sekunder spurt og 13 sekunder aktiv hvile. Det vanlige er å kjøre 10 intervaller per sett (5 minutter), og så hvile i 3-5 minutter før man går på et nytt sett. Tre sett gir en meget god treningsøkt, og man kan på denne måten øke hastighet. Viktig å varme opp skikkelig, 10-12 minutter er nok lurt. På grunn av høyt tempo er det vanskelig å gjennomføre dette på mølle, og minus 20 er ikke optimalt for kortintervaller ute. Jeg har ofte kjørt mye av dette i påsken som siste forberedelse til fotballsesongen. Totalt drøyt 40 minutters treningsøkt.

Noen sverger også til pyramideintervaller, jeg synes det blir litt avansert... En god miks mellom korte og lange intervaller er uansett det jeg har best erfaring med.

Man skal definitivt ikke kimse av viktigheten av å trene styrke i bein/mage/rygg for å tåle belastningen det er ved løping.

Det kan være greit å kjøre en økt eller to i konkurransetempo når det nærmer seg løpsdagen, sånn at du vet omtrent hvor du ligger an. Du trenger neppe å løpe full distanse, det viktigste er at du lærer deg hvordan det føles å ligge i den farten du tror du tåler. (Jeg lærte mye av å ha 4:20-tempo de første 4 km på et halvmaraton hvor jeg skulle startet i 4:50-tempo. Au.)

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat