Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?
Synes du har fått gode råd her. Barn er barn, og jeg tror det er viktig at man ikke er for fanatisk med kostholdet til barn. Men det betyr ikke at man ikke bør legge opp gode rutiner og spise sunn mat til vanlig. Man trenger ikke å gjøre som ei dame jeg kjenner for eksempel... Hørte at hun slo ei brødskive ut av hendene på sønnen hennes i barnehagen da noen hadde gitt ham feil brødskive. Hun er ikke spesielt lavkarbo, men brød laget av vanlig mel er fyfy for henne. Man skal bare spise spelt, og ikke bruke raffinert sukker. Men hun dynker mye av maten i lønnesirup. 
Opprinnelig lagt inn av Therese VA, her.
Med tanke på alle som ikke spiser glutenholdig korn, så kan det være nyttig å vite at man kan risikere selenmangel, og man bør også tenke på at B-vitaminer er vannløselige og ikke lagres i kroppen (bortsett fra B12). Disse får vi hovedsakelig fra korn. Snakk med lege om dosering av evt. kosttilskudd til barn. Men min sønn på 9 er glutenfri, og har fått dosering på de ovennevnte fra lege. Hyppige munnsår kan visstnok være symptom på selenmangel.
B12 hovedsaklig fra korn? Dette skurret veldig for meg siden jeg har fått med meg at vegetarianere sliter med å få i seg nok B12 og må ta sprøyter hos legen.
Her er en liste fra matvareguiden.no med de matvarer med mest B12. Kornvarer glimrer med sitt fravær i oversikten over matvarer med mest B12, men det var nok av kornvarer på lista over de med minst B12, men likevel mer enn 0. Så jeg mistenker at du egentlig tenkte på et annet vitamin her? For B12 sliter ikke kjøttspisere å få i seg... Ett egg for eksempel, og så har vi fått i oss nok B12.