Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-11, 10:40   #21
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Sentrumsløpet 2011 - 10 km., hvordan trener dere?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Forresten, angående utholdenhet.. siden lavtempo jogg er hardt for knærne når man ikke er supertrent, kan man da trene utholdenhet på sykkel - og vil det ha noen innvirkning på "jogge-utholdenhet", om dere skjønner?

Jeg vil ikke anbefale å begynne noe særlig jogging før etter 3-4 mnd med intervaller. Utholdenhet får du uansett. Du kan godt løpe intervaller en time, om du vil, det kommer an på valg av intervaller. Kjører du 1000 meters intervaller vil du ha lavere intensitet, lengre pauser og bruke lengre tid, og kan kjøre flere intervaller. Kjører du beinharde 200 metere, vil du ligge nærmere max prestasjon, og bli raskere "sur" og neppe klare å holde ut en time - i såfall har Norge bruk for deg i kollen til uka )
Variasjon i intervaller er gull, ikke minst for motivasjonen og mindre sjanse for skader, i og med at du variert belastning.
Om du vil sykle, anbefaler jeg at du gjør dette kun en dag i uka, i og med at du trener noe helt annet enn løpsmuskler, men dette er faktisk bra, fordi du da blir en bedre løper. Hvorfor? Fordi støttemuskulaturen rundt løpsmusklene klarer større belastning, og derfor vil de avlaste løpsmuskulaturen. Jeg ville i såfall gjørt sykkeldagen til min "langkjøringsdag".
Bare vær forsiktig med ryggen til å begynne med

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat